Επαναφέρει το ζήτημα αλλαγής του θεσμικού πλαισίου στον έλεγχο οχημάτων ο Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης

Με τα πρώτα αποτελέσματα των ελέγχων να δείχνουν το μέγεθος του προβλήματος των «πειραγμένων» μετρητών ΙΧ, ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης επαναφέρει μαζί με την Βουλευτή Φλώρινας Θεοπίστη Πέρκα, το ζήτημα αλλαγής του σχετικού θεσμικού πλαισίου.

«Η ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων του Υπ. Υποδομών & Μεταφορών αποκάλυψε την έκταση του προβλήματος αναφορικά με τις αλλοιώσεις των χιλιομετρικών ενδείξεων των ιδιωτικών οχημάτων, καθώς, σύμφωνα με δημοσιεύματα, μέσα σε σχεδόν ένα μήνα εντοπίστηκαν πάνω από 1 εκατ. περιπτώσεις αλλοιωμένων μετρητών» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Η αλλαγή των διαδικασιών που προβλεπόταν σε περίπτωση διαπίστωσης αλλοίωσης των διανυθέντων χιλιομέτρων, μειώνει τον όγκο εργασίας από τις δημόσιες υπηρεσίες – που θα ήταν υποχρεωμένες να διαχειριστούν το πλήθος των αυτεπάγγελτων αναζητήσεων ποινικών ευθυνών – αλλά δεν απαντάει στο εξής ερώτημα: Με ποιο τρόπο θα προστατευτεί η δημόσια ασφάλεια από περιπτώσεις παράνομων παραποιήσεων μετρητών στην εγχώρια αγορά;».

Υπενθυμίζεται ότι η ενεργοποίηση της εν λόγω βάσης δεδομένων, επέτρεψε στην πολιτεία να τροποποιήσει το σύστημα καταγραφής και πιστοποίησης οχημάτων και να μεταφέρει – ορθά – την νομική ευθύνη για τυχών αλλοιώσεις, από τους ιδιοκτήτες των οχημάτων που δυνητικά είχαν πέσει θύματα παραπλάνησης, στους εμπόρους μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Είναι όμως δεδομένο ότι αυτή η ηλεκτρονική βάση, αναβαθμίζει την δυνατότητα της πολιτείας να εποπτεύσει την τήρηση του κανονιστικού πλαισίου αναφορικά με την λειτουργία και την συντήρηση ιδιωτικών οχημάτων. Επίσης, η ορθή τήρηση στοιχείων αναφορικά με την λειτουργία και συντήρηση των ΙΧ αποτελεί ζήτημα υψηλής προτεραιότητας για την δημόσια υγεία και ασφάλεια, ενώ η πολιτεία οφείλει να προστατεύσει το αγοραστικό κοινό από πρακτικές παραπληροφόρησης και παραπλάνησης στην αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων.

Γι’ αυτό και ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός για ποιο λόγο κατέστη προαιρετική η αυτεπάγγελτη αναζήτηση ποινικών ευθυνών σε περιπτώσεις διαπίστωσης αλλοιώσεων των σχετικών μετρητών από τα κατά τόπους ΚΤΕΟ, καθώς και για το σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προβεί, προκειμένου να προστατευτεί το αγοραστικό κοινό από περιπτώσεις παραποίησης αυτών των στοιχείων.

Αξίζει να τονιστεί ότι ανάλογη ερώτηση είχε κατατεθεί ξανά από τους Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ Χάρη Μαμουλάκη (Ηρακλείου) και Θεοπίστη Πέρκα (Φλώρινας), χωρίς όμως να δοθεί καμία απολύτως απάντηση από τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών

 

Αναλυτικά η ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών με θέμα «Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τον έλεγχο οχημάτων των οποίων  οι χιλιομετρικές τους ενδείξεις έχουν υποστεί αλλοίωση»

Η ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποκάλυψε την έκταση του προβλήματος αναφορικά με της αλλοιώσεις των χιλιομετρικών ενδείξεων των ιδιωτικών οχημάτων, καθώς, σύμφωνα με δημοσιεύματα, μέσα σε σχεδόν ένα μήνα εντοπίστηκαν πάνω από 1 εκατ. περιπτώσεις αλλοιωμένων μετρητών. Η ενεργοποίηση της εν λόγω βάσης δεδομένων, ταυτόχρονα, επέτρεψε στην πολιτεία να κινηθεί στην κατεύθυνση της τροποποίησης του συστήματος καταγραφής και πιστοποίησης των οχημάτων μεταφέροντας, ορθά, την νομική ευθύνη για τυχών αλλοιώσεις, από τους ιδιοκτήτες των οχημάτων που δυνητικά είχαν πέσει θύματα παραπλάνησης, στους εμπόρους μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με πρόσφατη Υπουργική Απόφαση (Υ.Α. 70959/767/2019, ΦΕΚ 3593/Β/26-9-2019) τροποποιήθηκε η διαδικασία πιστοποίησης των καταγεγραμμένων χιλιομέτρων τα οποία έχει διανύσει ένα όχημα. Με τις νέες ρυθμίσεις οι ιδιοκτήτες οχημάτων υποβάλλουν στο ΚΤΕΟ υπεύθυνη δήλωση στην οποία δηλώνουν εάν επιθυμούν ή όχι τις ποινικές κυρώσεις που αφορούν στην παραποίηση του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων. Η αλλαγή αυτή των διαδικασιών που προβλεπόταν σε περίπτωση διαπίστωσης αλλοίωσης των διανυθέντων χιλιομέτρων, μειώνει τον όγκο εργασίας από τις δημόσιες υπηρεσίες που θα ήταν υποχρεωμένες να διαχειριστούν το πλήθος των αυτεπάγγελτων αναζητήσεων ποινικών ευθυνών, αλλά δεν απαντάει στο εξής ερώτημα: με ποιο τρόπο θα προστατευτεί η δημόσια ασφάλεια από περιπτώσεις παράνομων παραποιήσεων μετρητών στην εγχώρια αγορά;

Ταυτόχρονα, όμως, το βασικό πρόβλημα αναφορικά με τις αλλοιώσεις μετρητών υφίσταται κυρίως για την αγορά εισαγόμενων οχημάτων για τις περιπτώσεις των οποίων εκκρεμεί η έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης που θα περιλαμβάνει μέτρα προστασίας της πολιτείας για το αγοραστικό κοινό από πρακτικές παραπλάνησης. Σε πρόσφατη ανακοίνωση του ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ της χώρας κατέθεσε σειρά προτάσεων για την αντιμετώπιση ανάλογων περιστατικών, συμπεριλαμβανομένου της συμπερίληψης των ενδείξεων χιλιομέτρων που καταγράφηκαν κατά την διαδικασία εισαγωγής μεταχειρισμένων οχημάτων στη βάση του μηχανογραφικού συστήματος που τηρείται στο ΥΜΕ.

 

Επειδή η ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων αναβαθμίζει την δυνατότητα της πολιτείας να εποπτεύσει την τήρηση του κανονιστικού πλαισίου αναφορικά με την λειτουργία και την συντήρηση ιδιωτικών οχημάτων.

Επειδή η ορθή τήρηση των στοιχείων αναφορικά με την λειτουργία και συντήρηση των ΙΧ αποτελεί ζήτημα υψηλής προτεραιότητας για την δημόσια υγεία και ασφάλεια.

Επειδή η πολιτεία πρέπει να προστατεύσει το αγοραστικό κοινό από πρακτικές παραπληροφόρησης και παραπλάνησης στην αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων.

 

Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:

1.     Για ποιο λόγο κατέστει προαιρετική η αυτεπάγγελτη αναζήτηση ποινικών ευθυνών σε περιπτώσεις διαπίστωσης αλλοιώσεων των σχετικών μετρητών από τα κατά τόπους ΚΤΕΟ;

2.     Σε τι ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε για να προστατευτεί το αγοραστικό κοινό από περιπτώσεις παραποίησης των στοιχείων που αφορούν εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα;

 

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Μαμουλάκης Χάρης

Πέρκα Θεοπίστη