Ερώτηση προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Ανάπτυξης & Επενδύσεων με την συνυπογραφή 26 ακόμη Βουλευτών
Την αναγκαιότητα στήριξης των μικρομεσαίων εργοληπτικών επιχειρήσεων δημοσίων έργων, των οποίων η βιωσιμότητα απειλείται από τις πληθωριστικές πιέσεις, αναδεικνύει με την κατάθεση Ερώτησης προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Ανάπτυξης & Επενδύσεων, ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, με την συνυπογραφή 26 ακόμη Βουλευτών.
«Ο κατασκευαστικός κλάδος είναι από τους σημαντικότερους της Ελληνικής οικονομίας και η διασύνδεσή του με λοιπές βιομηχανικές και εμπορικές δραστηριότητες είναι υψηλή» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Η αλματώδης αύξηση στις τιμές των οικοδομικών υλικών έχει αρνητική επίπτωση στην κατασκευαστική δραστηριότητα και ειδικά οι μικρές και μεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις, είναι πιο ευάλωτες στον κλυδωνισμό της οικονομίας. Η κρισιμότητα διατήρησης ικανού αριθμού βιώσιμων κατασκευαστικών επιχειρήσεων, προκειμένου να διασφαλισθούν συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού, θα έπρεπε να θέτει ως προτεραιότητα την ενίσχυση και στήριξη των μικρομεσαίων τεχνικών, κατασκευαστικών επιχειρήσεων. Γι’ αυτό και ζητάμε από την κυβέρνηση την λήψη συγκεκριμένων, στοχευμένων μέτρων, για τη στήριξή τους.».
Αναλυτικά η Ερώτηση προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Ανάπτυξης & Επενδύσεων με θέμα: «Επιβεβλημένη αναγκαιότητα η στήριξη των μικρομεσαίων εργοληπτικών επιχειρήσεων δημοσίων έργων των οποίων η βιωσιμότητα απειλείται από τις πληθωριστικές πιέσεις.»
Ο κατασκευαστικός κλάδος είναι από τους σημαντικότερους της Ελληνικής οικονομίας και η διασύνδεσή του με λοιπές βιομηχανικές και εμπορικές δραστηριότητες είναι υψηλή. Ωστόσο, η αλματώδης αύξηση στις τιμές των οικοδομικών υλικών έχουν αρνητική επίπτωση στην κατασκευαστική δραστηριότητα. Ειδικά, οι μικρές και μεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις δημοσίων έργων είναι πιο ευάλωτες στον κλυδωνισμό της οικονομίας και ως εκ τούτου θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για τη στήριξή τους.
Πιο συγκεκριμένα, η αλματώδης αύξηση των τιμών των υλικών κατασκευής έχει δημιουργήσει πρόβλημα στην κατασκευαστική δραστηριότητα. Την εκρηκτική άνοδο στο κόστος των οικοδομικών υλικών επιβεβαιώνουν και τα πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (EΛΣΤΑΤ). Έτσι, σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ. ο Γενικός Δείκτης Τιμών Υλικών Κατασκευής τον μήνα Ιανουάριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 11,5% έναντι αύξησης 7,3% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση των αντίστοιχων δεικτών του έτους 2022 με το 2021. Ενδεικτικά αναφέρονται οι ποσοστιαίες αυξήσεις τιμών σε: Πετρέλαιο κίνησης (diesel) κατά 14,3%, Σίδηρο οπλισμού 15,1%, Αγωγούς χάλκινους 14,4%, Τσιμέντο 9,2% και Τούβλα 15,4%. Οι μικρομεσαίες εργοληπτικές εταιρείες αντιμετωπίζουν ιδιαίτερο πρόβλημα καθώς αδυνατούν να απορροφήσουν το αυξημένο κόστος εκτέλεσης καθιστώντας έτσι ανέφικτη την εμπρόθεσμη ολοκλήρωση των δημόσιων έργων.
Με την υπ’ αριθμ. Δ11/334219 Απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών καθορίστηκαν σύμφωνα με την παρ.23 του άρθρου 153 του ν.4412/2016 οι συντελεστές αναθεώρησης τιμών δημοσίων έργων του Α’ Τριμήνου 2022. Ο εν λόγω μηχανισμός αναθεώρησης τιμών έχει ως σκοπό την προστασία του αναδόχου από τον πληθωρισμό της αγοράς αφού οι οικονομικές επιπτώσεις στον τομέα εκτέλεσης των δημόσιων έργων συνέχισαν να είναι σοβαρές λόγω της παρατεταμένης αύξησης των τιμών των υλικών. Ωστόσο, σε δημοσίευμα στην εφημερίδα Πατρίς της 3ης Μαρτίου 2023 γίνεται λόγος για μία αναθεώρηση τιμών στην οποία δεν περιλήφθηκαν βασικά υλικά τα οποία χρησιμοποιούν μικρομεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις με αποτέλεσμα να υπάρχει μέχρι και σήμερα μία τεράστια απόκλιση σε σχέση με τις πραγματικές τιμές της αγοράς. Ενδεικτικά, αναφέρονται τα έργα αναπλάσεων ή χωματουργικών εργασιών που εκτελούνται κατά κύριο λόγο από μικρομεσαίες επιχειρήσεις και των οποίων η αναθεώρηση τιμών δε ξεπέρασε το 1-4% οδηγώντας σε πλήρες οικονομικό αδιέξοδο τον κλάδο.
Με δεδομένα τα παραπάνω και σε συνδυασμό με την κρισιμότητα διατήρησης ενός ικανού αριθμού βιώσιμων κατασκευαστικών επιχειρήσεων προκειμένου να «διασφαλισθούν» συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού αλλά και του ότι αφού στο επίκεντρο της αναπτυξιακής προσπάθειας βρίσκονται οι υποδομές η Πολιτεία θα έπρεπε να θέτει ως προτεραιότητα την ενίσχυση και στήριξη των μικρομεσαίων τεχνικών, κατασκευαστικών επιχειρήσεων, ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:
1. Προτίθεστε και εάν ναι πότε να προβείτε σε μία αναθεώρηση των τιμών δημοσίων έργων που να προστατεύει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που έχουν αναλάβει την εκτέλεση δημόσιων έργων από τις πληθωριστικές πιέσεις που καθιστούν υπέρμετρα δυσανάλογη και επαχθή την παροχή τους;
2. Προτίθεστε να συμπεριλάβετε στην αναθεώρηση τιμών δημοσίων έργων και τα βασικά υλικά που χρησιμοποιούν οι μικρομεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις για την εκτέλεση δημοσίων έργων;
3. Προτίθεστε να μεταθέσετε τους χρόνους παράδοσης που αρχικώς προβλέφθηκαν στις συναφθείσες συμβάσεις ανάθεσης δημόσιων έργων σε μικρομεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις;
4. Προτίθεστε να δημιουργήσετε παρατηρητήριο τιμών για τα υλικά κατασκευής;
5. Ποια ειδικά μέτρα προτίθεστε να λάβετε προκειμένου να στηρίξετε οικονομικά τις πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις δημοσίων έργων;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Αλεξιάδης Τρύφωνας
Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Καλαματιανός Διονύσιος – Χαράλαμπος
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπαλάφας Γιάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Παπαηλιού Γιώργος
Παππάς Νίκος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Συρμαλένιος Νίκος
Τόλκας Άγγελος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτριος (Τάκης)