Αιχμές και για την άρνηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών να καταθέσει τη σύμβαση δανειοδότησης που δεσμεύει το αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης»
Συζητήθηκε σήμερα η Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή, ζητώντας ενημέρωση σχετικά με το έργο κατασκευής του ΒΟΑΚ και τη θετική επίδραση που αυτό θα έχει στο ΑΕΠ της χώρας.
Παράλληλα, ο Βουλευτής Ηρακλείου στηλίτευσε την κατ’ επανάληψη άρνηση του Υπουργού να καταθέσει στο Κοινοβούλιο τη δανειακή σύμβαση Ελληνικού Δημοσίου – Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, η οποία δεσμεύει την έκταση του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» για τη χρηματοδότηση του αεροδρομίου Καστελλίου.
Κατά τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης, ο Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης ανέφερε ότι ο ΒΟΑΚ είναι ένα από τα σημαντικότερα αναπτυξιακά έργα της Κρήτης. Ένα έργο που – έπειτα από χρόνια απραξίας – ξεκίνησε να υλοποιείται από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αλλά δυστυχώς έχει παγώσει τους τελευταίους μήνες, με την τοπική κοινωνία να αναμένει ακόμα την κάθοδο του Πρωθυπουργού και του Υπουργού στην Κρήτη, για να παρουσιάσουν τι μέλλει γενέσθαι.
Από την πλευρά του ο Υπουργός Κώστας Καραμανλής, χωρίς να αναφερθεί σε χρονοδιαγράμματα, αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι δεν υπάρχει λόγος να ακυρώσει τον διεθνή διαγωνισμό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ καθώς ήταν απαραίτητος και μέσω αυτού, προκύπτουν οι εταιρείες που θα συμμετάσχουν και στο επόμενο στάδιο! Παραδέχτηκε επίσης αυτό που εδώ και χρόνια τονίζει ο ΣΥΡΙΖΑ, το γεγονός δηλαδή ότι για την απραξία των προηγούμενων 30 ετών πριν από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όλες οι Κυβερνήσεις (και της ΝΔ) έλεγαν ψέματα για τον ΒΟΑΚ. Και αυτό, κατά τον κ. Καραμανλή, επειδή κανείς δεν είχε την ειλικρίνεια να πει στους Κρήτες ότι επί 30 χρόνια αυτό το έργο, χωρίς διόδια, δεν γίνεται!
Ο ΒΟΑΚ και το ΑΕΠ
Ο Χάρης Μαμουλάκης τόνισε επίσης ότι οι οικονομικές επιπτώσεις και το πακέτο μέτρων που θα υιοθετήσει κάθε κυβέρνηση προκειμένου να περιορίσει την έκταση και το βάθος της επερχόμενης ύφεσης, βρίσκονται στο επίκεντρο της επικαιρότητας. Σε πρόσφατη, μάλιστα, έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, γίνεται μνεία στην περιορισμένη επίδραση των μέχρι σήμερα εξαγγελθέντων μέτρων, δεδομένου ότι η δαπάνη μεταβίβασης ή αναστολής φόρων, δεν επηρεάζει άμεσα το ΑΕΠ. Για το σχεδιασμό των εν λόγω παρεμβάσεων, το κριτήριο του βαθμού επίδρασής τους στο Α.Ε.Π., κρίνεται ως μείζονος σημασίας. Στο ίδιο πνεύμα, το ΚΕΠΕ, επισημαίνει τον κομβικό ρόλο του Δημόσιου Τομέα για τον περιορισμό της ύφεσης, τονίζοντας ότι οι μοναδιαίες πολλαπλασιαστικές επιδράσεις των κρατικών δαπανών στο Α.Ε.Π. και στην απασχόληση, δύναται να αντισταθμίσουν σημαντικό μέρος των αρνητικών επιπτώσεων της πανδημίας στην ελληνική οικονομία.
Με αυτά τα δεδομένα, η σημασία υλοποίησης μεγάλων έργων υποδομών, μεταξύ των οποίων και αυτού του ΒΟΑΚ, κρίνεται ως εξέχουσας σημασίας.
Υπενθυμίζεται ότι για το εν λόγω έργο, η απελθούσα κυβέρνηση είχε προχωρήσει το σχεδιασμό και τις διαδικασίες κατά τα οριζόμενα στο ν.4412/2016, ωστόσο, σύμφωνα με τις δηλώσεις του αρμόδιου Υπουργού κ. Καραμανλή, δεν είχε προχωρήσει παρά στη δημοπράτηση “…μιας ιδέας με κάτι σκίτσα”. Ο κ. Υπουργός έχει δηλώσει ότι η μελετητική ωρίμανση του έργου προχωράει και εντός του καλοκαιριού θα είναι έτοιμες οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Όσον αφορά το χρηματοδοτικό εργαλείο που θα χρησιμοποιηθεί, ο κ. Υπουργός, μεταθέτει χρονικά τη γνωστοποίηση του μέχρι το τέλος του τρέχοντος εξαμήνου. Τέλος, ο κ. Υπουργός δήλωσε ότι είναι πολιτική απόφαση της κυβέρνησης και δέσμευση του πρωθυπουργού το έργο ΒΟΑΚ, σε κάθε περίπτωση, να δημοπρατηθεί το 2021.
Οι ενέργειες της προηγούμενης Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για τον ΒΟΑΚ
Χάρη στις προσπάθειες της προηγούμενης Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, σήμερα, υπάρχει ολοκληρωμένη χάραξη του νέου ΒΟΑΚ. Έχουν επίσης συντελεστεί όλες οι απαλλοτριώσεις (μια διαδικασία που διήρκεσε περίπου 30 χρόνια) και που κάθε αλλαγή στο σχεδιασμό, εκτός από το πρόσθετο κόστος των νέων απαλλοτριώσεων που θα προκύψουν, συνεπάγεται και μεγάλη καθυστέρηση – και μάλιστα αρκετών ετών – λόγω των χρονοβόρων δικαστικών διαδικασιών που τη συνοδεύουν.
Γι’ αυτό και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, προχωρώντας σύμφωνα με τις αρχές της Ε.Ε. σε έναν ανταγωνιστικό διάλογο και έπειτα από την αξιολόγηση των σχετικών μελετών και της διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία και τους φορείς, προέκρινε τη λύση των τριών χωριστών διαγωνισμών, για τρία αντίστοιχα τμήματα του έργου, με τρία διαφορετικά μοντέλα χρηματοδότησης.
Από τα Χανιά (με επέκταση δυτικά προς Κίσσαμο) μέχρι τη Χερσόνησο.
Από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη.
Από τη Νεάπολη μέχρι τη Σητεία.
Μια λύση που χαρακτηρίστηκε τόσο πολιτικά, όσο – και κυρίως – τεχνοκρατικά, η ιδανική. Η ορθότητα της παραπάνω απόφασης, αποδείχτηκε και από το γεγονός ότι 7 κατασκευαστικές εταιρείες συμμετέχουν στους δυο διεθνείς διαγωνισμούς που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Διαγωνισμοί που έγιναν σύμφωνα με τον εγκεκριμένο σχεδιασμό και τους κανονισμούς της Ε.Ε., με την πρώτη φάση να έχει ήδη ολοκληρωθεί. Σύμφωνα δε με τον χρονικό προγραμματισμό που υπήρξε, τον Σεπτέμβριο του ’19 θα είχαμε και τις τελικές προσφορές των συμμετεχόντων και με αυτόν τον τρόπο, σε ένα διάστημα 4 έως 5 ετών, ο νέος ΒΟΑΚ θα ήταν μια πραγματικότητα για την Κρήτη, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της.