Το ζήτημα της χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ φέρνει στη Βουλή ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης, Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, με Ερώτηση που κατέθεσε προς τον Υπουργό Μεταφορών & Υποδομών, με τη συνυπογραφή 19 ακόμα Βουλευτών.
Πρόκειται για μια ακόμα παρέμβαση του Χάρη Μαμουλάκη για το έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης – ΒΟΑΚ, ένα έργο που αποτελεί την μεγαλύτερη αναπτυξιακή προτεραιότητα για την Κρήτη και το τελευταίο μεγάλο οδικό έργο της χώρας.
«Από που θα χρηματοδοτηθεί η υλοποίηση του ΒΟΑΚ και με ποιο χρηματοδοτικό σχήμα; Σε ποιο ποσοστό του συνολικού κόστους θα φθάσει η δημόσια χρηματοδότηση; Εξετάζεται το ενδεχόμενο της 100% δημόσιας χρηματοδότησης και αν ναι, από ποιες πηγές θα προκύψει; Η αδυναμία εύρεσης δημόσιων πόρων για την χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ συνεπάγεται και ανασχεδιασμό του φυσικού του αντικειμένου και του χρονοδιαγράμματος του έργου, το οποίο σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού τον Οκτώβριο του 2020 προέβλεπε την δημοπράτηση της δεύτερης φάσης του στο τέλος του 2021; Σε όλα αυτά τα ερωτήματα πρέπει επιτέλους να απαντήσει ο, κατά τα λοιπά, λαλίστατος Υπουργός.» αναφέρει σε δήλωση του ο Χάρης Μαμουλάκης.
Αναλυτικά η Ερώτηση προς προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα: «Σε αδιέξοδο οδήγησε η κυβέρνηση το εγχείρημα της χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ»
Δημοσιεύματα που είδαν το φως της δημοσιότητας στις 10 Μαρτίου 2021 από έγκυρα δημοσιογραφικά site ανέφεραν ότι η τελική πρόταση της Ελλάδας για τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης δεν θα περιλάβει τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Τις επόμενες μέρες, και συγκεκριμένα στις 14 Μαρτίου, άλλα δημοσιεύματα περιλάμβαναν τον ΒΟΑΚ στην ελληνική πρόταση, αναφέροντας ότι θα ενταχθεί μερικώς ως ΣΔΙΤ. Οι δυσκολίες εξ ολοκλήρου χρηματοδότησης του έργου από το Ταμείο Ανάκαμψης ήταν εξ αρχής αναμενόμενες, στο βαθμό που τα μεγάλα οδικά έργα δεν υπάγονταν ούτε στις γενικές κατευθύνσεις (ψηφιακή σύγκλιση, αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής κλπ.) ούτε στα συγκεκριμένα κριτήρια επιλεξιμότητας που είχε εξαγγείλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οι προδιαγεγραμμένες δυσκολίες της κυβέρνησης να εντάξει στο Ταμείο το κομβικό αυτό έργο για το αναπτυξιακό μέλλον της Κρήτης, δεν απέτρεψε τους κυβερνητικούς παράγοντες από το να αφήνουν, επί ένα χρόνο, να εννοείται ότι η υλοποίηση του θα προκύψει μέσα από αυτό. Υπενθυμίζεται ότι κατά την ανάληψη κυβερνητικών ευθυνών της παρούσας κυβέρνησης, το καλοκαίρι του 2019, ο κ. Υπουργός ισχυριζόταν ότι η κυβέρνηση θα είχε βρει την λύση για την χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ μέχρι την αρχή του 2020. Στην συνέχεια, και προϊόντος του χρόνου, οι εξαγγελίες αυτές «ξεχάστηκαν» και με την έναρξη της πανδημίας, και των σχετικών συζητήσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η κυβέρνηση άρχισε να παρουσιάζει τους πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης ως την απάντηση στο πρόβλημα της χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ.
Ο κ. Υπουργός μέχρι πρόσφατα δήλωνε ότι μέρος του ΒΟΑΚ θα ενταχθεί στο Ταμείο Ανασυγκρότησης και ότι, αν δεν μπορέσει να ενταχθεί το σύνολο του έργου, αυτό οφείλεται στην απουσία μελετητικής ωριμότητας για την οποία, σύμφωνα με τον ίδιο, οφειλόταν η προηγούμενη κυβέρνηση.
Συγκεκριμένα, στις 16 Οκτωβρίου του 2020 ο κ. Υπουργός, σε απάντηση επίκαιρης ερώτησης βουλευτή του κυβερνόντος κόμματος, επί λέξει ανέφερε ότι: «Το πρόβλημα μας […] δεν είναι που θα βρούμε τα λεφτά να τον κατασκευάσουμε. Αυτό το έχουμε. Το πρόβλημα μας είναι ποιος θα συντηρεί αυτό το δρόμο και το πρόβλημα μας είναι, από τη στιγμή που θα γίνει η σύμβαση παραχώρησης, ποιος θα πληρώνει για την λειτουργία του δρόμου.»
Επειδή η υλοποίηση του έργου του ΒΟΑΚ αποτελεί την μεγαλύτερη αναπτυξιακή προτεραιότητα για την Κρήτη και το τελευταίο μεγάλο οδικό έργο της χώρας.
Επειδή για την μη-υλοποίηση του έργου η κυβέρνηση έχει επιδοθεί εδώ και ενάμιση χρόνο σε ένα όργιο παραπληροφόρησης την ώρα που η ίδια ολοκληρώνει τα βήματα που είχε ξεκινήσει με τον διαγωνισμό εκδήλωσης ενδιαφέροντος η προηγούμενη κυβέρνηση.
Και, επειδή, η κυβέρνηση επανειλημμένα έχει εξαγγείλει ότι η χρηματοδότηση του έργου δεν αποτελεί με κανένα τρόπο εμπόδιο για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ.
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
1) Από που θα χρηματοδοτηθεί η υλοποίηση του Βόρειου Οδικού Άξονας Κρήτης και με ποιο χρηματοδοτικό σχήμα;
2) Σε ποιο ποσοστό του συνολικού κόστους θα φθάσει η δημόσια χρηματοδότηση του ΒΟΑK; Εξετάζεται το ενδεχόμενο της 100% δημόσιας χρηματοδότησης και αν ναι από ποιες πηγές θα προκύψει;
3) Η αδυναμία εύρεσης δημόσιων πόρων για την χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ συνεπάγεται και ανασχεδιασμό του φυσικού του αντικειμένου και του χρονοδιαγράμματος του έργου, το οποίο σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού τον Οκτώβριο του 2020 προέβλεπε την δημοπράτηση της δεύτερης φάσης του στο τέλος του 2021;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Αλεξιάδης Τρύφωνας
Βαρδάκης Σωκράτης
Γκιόλας Γιάννης
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Μανόλης
Καλαματιανός Διονύσης
Κασιμάτη Νίνα
Μωραΐτης Θάνος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Μάρκου Κώστας
Παπαδόπουλος Σάκης
Πούλου Γιώτα
Ραγκούσης Γιάννης
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκουρλέτης (Πάνος) Παναγιώτης
Σκουρολιάκος (Πάνος) Παναγιώτης
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Χατζηγιαννάκης Μίλτος