Τα ερωτηματικά που παραμένουν σχετικά με τη χρηματοδότηση του υψίστης σημασία έργου του ΒΟΑΚ, αναδεικνύει με Ερώτησή του προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, με τη συνυπογραφή του αρμόδιου Τομεάρχη Νίκου Παππά και όλων των Βουλευτών Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
«Όλοι θυμόμαστε τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς ότι δήθεν οι Διεθνείς Διαγωνισμοί της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, δεν ήταν τίποτα «παρά μία μολυβιά στο χαρτί». Όπως επίσης και τις «υποσχέσεις» του αρμόδιου Υπουργού ότι θα αλλάξει την αρχιτεκτονική του διαγωνισμού, τον καταμερισμό του δηλαδή σε τρία μέρη. Και όλοι επίσης διαπιστώσαμε ότι έπειτα από 18 μήνες καθυστέρησης και παλινωδιών, η Κυβέρνηση της ΝΔ προχώρησε τους διαγωνισμούς όπως ακριβώς είχαν σχεδιαστεί επί ΣΥΡΙΖΑ, στηρίχθηκε στην χάραξη που είχε γίνει επί ΣΥΡΙΖΑ, και, παρά τα νέα δεδομένα που δημιούργησε το Ταμείο Ανάκαμψης, ακόμα αδυνατεί να παρουσιάσει μια ολοκληρωμένη απάντηση για τη δημόσια χρηματοδότηση του έργου» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Γι’ αυτό και επαναφέρω για πολλοστή φορά το ζήτημα στη Βουλή, με στόχο να λάβει η κοινωνία της Κρήτης ξεκάθαρες απαντήσεις: Από που θα χρηματοδοτηθεί το σύνολο της δημόσιας συμμετοχής για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ και με ποιο χρηματοδοτικό σχήμα; Σε τι οφείλεται η άρνηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να χρηματοδοτηθεί το σύνολο της δημόσιας συμμετοχής στον ΒΟΑΚ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης; Σκοπεύει ο Υπουργός, όπως ισχυριζόταν κατά την ανάληψη των καθηκόντων του, να προβεί σε νέα χάραξη του ΒΟΑΚ αφού προχωρήσει σε διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες; Καίρια τα ερωτήματα, ευελπιστώ να λάβουν και τις ανάλογες, σαφείς απαντήσεις!».
Αναλυτικά η Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα: «Συνεχίζονται τα ερωτηματικά αναφορικά με την χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ»
Με την δημοσιοποίηση της ελληνικής πρότασης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την ονομασία «Σχέδιο Ελλάδα 2.0» οι πολίτες της Κρήτης ενημερώθηκαν ότι η κυβέρνηση διεκδικεί μέρος των σχετικών πόρων ύψους 427 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Σε προηγούμενες δηλώσεις του, ήδη από τον Οκτώβρη του 2020, ο Υπουργός ισχυριζόταν ότι το κόστος του ΒΟΑΚ, στα δύο σκέλη τα οποία η κυβέρνηση έχει επιλέξει να προχωρήσει από τον αρχικό του σχεδιασμό, υπολογίζεται στα 1,5 δις ευρώ εκ των οποίων, σύμφωνα με τον Υπουργό, η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου υπολογίζεται στα 800 εκατ. ευρώ. Από τις δηλώσεις του Υπουργού προκύπτει εύλογα το ερώτημα σχετικά με το χρηματοδοτικό κενό ύψους 373 εκατ. ευρώ., το οποίο, επί της παρούσης, δεν είναι σαφές από ποιες πηγές θα καλυφθεί.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον κανονισμό του Ταμείου Ανάκαμψης, τα έργα που δύναται να ενταχθούν για χρηματοδότηση, πέρα από την συμβατότητα τους με τους άξονες της επιτροπής, οφείλουν να έχουν επαρκεί μελετητική ωριμότητα και, ή δυνατόν, να είναι συμβασιοποιημένα. Τούτων δοθέντων, προκύπτει το ερώτημα του λόγου για τον οποίο δεν μπορούν να ενταχθεί μεγαλύτερο μέρος από το κόστος του έργου, ή δυνατόν και όλο, όπως εξάλλου διεκδικούν και βουλευτές της κυβερνητικής παράταξης, στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Η κυβέρνηση και ο αρμόδιος Υπουργός εκκίνησε την θητεία του ισχυριζόμενος ότι οι διαγωνισμοί για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ της προηγούμενης κυβέρνησης δεν ήταν τίποτα «παρά μία μολυβιά στο χαρτί». Υποσχέθηκε ότι θα αλλάξει την αρχιτεκτονική του διαγωνισμού (την διάσπαση δλδ. του έργου σε τρία μέρη), κατηγόρησε την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν είχε προνοήσει για την χάραξη του έργου και λοιδόρησε τους πολιτικούς του αντιπάλους επειδή, υποτίθεται, δεν είχαν εξασφαλίσει τους απαραίτητους χρηματοδοτικούς πόρους. Στην συνέχεια, και μετά από 18 μήνες καθυστέρηση και παλινωδίες, προχώρησε τους διαγωνισμούς που θα επαναπροκήρυσσε, όπως ακριβώς είχαν σχεδιαστεί επί ΣΥΡΙΖΑ, στηρίχθηκε στην χάραξη που είχε γίνει επί ΣΥΡΙΖΑ, και, παρά τα νέα δεδομένα που δημιούργησε το Ταμείο Ανάκαμψης, ακόμα αδυνατεί παρουσιάσει μια ολοκληρωμένη απάντηση για τη δημόσια χρηματοδότηση του έργου.
Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
1) Από που θα χρηματοδοτηθεί το σύνολο της δημόσιας συμμετοχής για την υλοποίηση του Βόρειου Οδικού Άξονας Κρήτης και με ποιο χρηματοδοτικό σχήμα;
2) Σε τι οφείλεται η άρνηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να χρηματοδοτηθεί το σύνολο της δημόσιας συμμετοχής στον ΒΟΑΚ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης;
3) Σκοπεύει ο κύριος Υπουργός, όπως ισχυριζόταν κατά την ανάληψη των καθηκόντων του, να προβεί σε νέα χάραξη του ΒΟΑΚ αφού προχωρήσει σε διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες της Κρήτης;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Παππάς Νικόλαος
Βαρδάκης Σωκράτης
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Μανώλης
Ξανθός Ανδρέας
Παύλος Πολάκης