Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων από τον Χάρη Μαμουλάκη
Μια σειρά από καίρια ερωτήματα που προκύπτουν από τις εν κρυπτώ κινήσεις της Κυβέρνησης σχετικά με το μέλλον της έκτασης του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», θέτει με Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης με τη συνυπογραφή του Τομεάρχη Νίκου Παππά.
«Η Κυβέρνηση της ΝΔ εξακολουθεί να διατηρεί ένα πέπλο μυστηρίου γύρω από τις προθέσεις της σχετικά με την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου Ηρακλείου Νίκος Καζαντζάκης» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Το αεροδρόμιο Ηρακλείου δεν πρέπει επ’ ουδενί να γίνει το ‘’Ελληνικό της Κρήτης’’. Και για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, απαιτείται διαφάνεια, ταχύτητα και συνεργασία, στοιχεία που απουσιάζουν από την πολιτική της ΝΔ, την ώρα μάλιστα που τα ερωτηματικά που προκύπτουν από τις κινήσεις της, πληθαίνουν. Με ποιο τρόπο εκπληρώθηκε το «…πρώτο ορόσημο…» που αφορά την εκταμίευση της πρώτης δόσης του δανείου της Κυβέρνησης για την συμμετοχή της στο έργο του αεροδρομίου Καστελίου, όπως είπε ο αρμόδιος Υπουργός στη Βουλή απαντώντας σε σχετική Ερώτησή μου; Πραγματοποιήθηκε η εκταμίευση της δόσης του δανείου της ΕΤΕπ και αν ναι, πότε; Πότε συγκροτήθηκε η κοινή επιτροπή των Υπουργείων Άμυνας και Υποδομών για την διασαφήνιση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της έκτασης του αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης; Πότε αναμένεται να ολοκληρώσει τις εργασίες της; Γιατί δεν εκλήθη ο Δήμος Ηρακλείου ως ιδιοκτήτης του 1/3 περίπου της έκτασης, στην συγκεκριμένη επιτροπή;».
Υπενθυμίζεται ότι στις 23/01/ 2020 ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών υπέγραψε με τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων τη δανειακή σύμβαση για τη συγχρηματοδότηση από τη μεριά της ΕΤΕπ, της κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης ύψους 180.000.000 ευρώ στη τοποθεσία Καστελίου.
Στην Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων, γίνεται ειδική αναφορά στο ότι σύμφωνα με την EΤΕπ, η ελληνική κυβέρνηση όφειλε εντός 11 μηνών από την έναρξη της σύμβασης παραχώρησης για το αεροδρόμιο Καστελίου, μέσα από μια δικές της ενέργειες, να παρέχει μια ένδειξη (reference) της δέσμευσης της να καταστρώσει ένα σχέδιο για την ανάπλαση της έκτασης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης». Ταυτόχρονα, ως δεύτερο ορόσημο, 24 μήνες μετά την έναρξη της σύμβασης παραχώρησης, η κυβέρνηση όφειλε να έχει διασαφηνίσει το ιδιοκτησιακό καθεστώς της εν λόγω έκτασης και να έχει κατοχυρώσει τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα των κατόχων της γης.
Με δεδομένο ότι η εξασφάλιση της χρηματοδότησης αυτού του τόσο σημαντικού έργου για την ανάπτυξη της Κρήτης τίθεται εν αμφιβόλω ο Χάρης Μαμουλάκης ζητάει διευκρινίσεις από τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, ενώ ταυτόχρονα τον καλεί να καταθέσει στη Βουλή την απόφαση συγκρότησης της κοινής Επιτροπής των Υπουργείων Υποδομών & Μεταφορών και Άμυνας που θα διευκρινίσει το ιδιοκτησιακό καθεστώς του αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης, καθώς επίσης και την σύμβαση για την χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων του αεροδρομίου Καστελίου. Μια σύμβαση που εδώ και δυο χρόνια, παρά τις επανειλημμένες Ερωτήσεις του Χάρη Μαμουλάκη αρνείται να αποκαλύψει, προκαλώντας εύλογες ανησυχίες για το περιεχόμενό της.
Αναλυτικά η Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα: «Τι συμβαίνει με την επιτροπή για την διευκρίνηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της έκτασης του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης;»
Την Πέμπτη 23 Ιανουαρίου του 2020 ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπέγραψε με τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων κ. Andrew Dowell τη δανειακή σύμβαση, για τη συγχρηματοδότηση από τη μεριά της ΕΤΕΠ, της κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης ύψους 180.000.000 ευρώ στη τοποθεσία Καστελίου. Έντεκα μήνες μετά, στις 9 Δεκεμβρίου του 2020 η Τράπεζα ανήρτησε στο διαδικτυακό της ιστότοπο συνοδευτική έκθεση της δανειακής σύμβασης με τίτλο “Environmental and Social Data Sheet”. Σημειώνεται ότι είχαν προηγηθεί: η διάρρευση του εγγράφου στον τύπο και ο Υπουργός είχε επανειλημμένα αρνηθεί σε εκπροσώπους της αντιπολίτευσης να καταθέσει στην εθνική αντιπροσωπεία την υπογεγραμμένη σύμβαση. Με το εν λόγω έγγραφο προσδιορίζονται τα μέτρα θεραπείας που η ΕΤΕΠ επιθυμεί να υλοποιηθούν προκειμένου να περιοριστούν οι αρνητικές περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες από την κατασκευή του αεροδρομίου Καστελίου μεταξύ των οποίων κεντρική θέση κατέχει η παράλληλη ωρίμανση και ανάπτυξη ενός σχεδίου αστικής ανάπλασης για την έκτασης του Αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης.
Στις 19 Ιουλίου 2021 ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών απάντησε σε νέα επίκαιρη ερώτηση με θέμα την σχεδιαζόμενη εκμετάλλευση της έκτασης του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης και τις προτάσεις του Δήμου Ηρακλείου για την εν λόγω περιοχή. Κατά την διάρκεια της απάντησης του ο κ. Υπουργός, για πρώτη φορά, παραδέχτηκε ότι η εκπλήρωση των όρων του Environmental and Social Data Sheet αποτελούν αναβλητικές αιρέσεις της σύμβασης χρηματοδότησης του αεροδρομίου Καστελίου, αφού δήλωσε ότι «…το πρώτο ορόσημο, το οποίο έχει περάσει, το έχουμε εκπληρώσει…». Στην συνέχεια ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στη διαδικασία για την εκπλήρωση του δεύτερου ορόσημου για την εκταμίευση δόσης του δανείου στο σκέλος που αφορά το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης λέγοντας: «…έχουμε θέσει, ως οφείλαμε μια Επιτροπή μεταξύ του Υπουργείου Άμυνας και του Υπουργείου Υποδομών για να λύσουμε το ιδιοκτησιακό καθεστώς και να δούμε ποιος χώρος θα παραχωρηθεί και σε ποιόν». Από την τοποθέτηση του κ. Υπουργού τεκμαίρεται ότι η διαλεύκανση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του αεροδρομίου γίνεται απουσία του Δήμου Ηρακλείου ο οποίος είναι ιδιοκτήτης σχεδόν του ενός τρίτου της παραπάνω έκτασης.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το προαναφερθέν έγγραφο της EΤΕΠ η ελληνική κυβέρνηση όφειλε εντός 11 μηνών από την έναρξη της σύμβασης παραχώρησης για το αεροδρόμιο Καστελίου, μέσα από μια δικές της ενέργειες, να παρέχει μια ένδειξη (reference) της δέσμευσης της να καταστρώσει ένα σχέδιο για την ανάπλαση της έκτασης του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης. Ταυτόχρονα, ως δεύτερο ορόσημο, 24 μήνες μετά την έναρξη της σύμβασης παραχώρησης, η κυβέρνηση όφειλε να έχει διασαφηνίσει το ιδιοκτησιακό καθεστώς της εν λόγω έκτασης και να έχει κατοχυρώσει τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα των κατόχων της γης.
Με δεδομένο ότι πλέον η εξασφάλιση της χρηματοδότησης αυτού του, τόσο σημαντικού έργου για την ανάπτυξη της Κρήτης, έργου τίθεται εν αμφιβόλω και υπό την αίρεση της επιτυχούς ολοκλήρωσης των «ορόσημων» που έχει συνυπογράψει η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1) Με ποιο τρόπο εκπληρώθηκε το «…πρώτο ορόσημο…» που αφορά την έκταση του πρώην αεροδρομίου Καζαντζάκη για την εκταμίευση της πρώτης δόσης του δανείου της ελληνικής κυβέρνησης για την συμμετοχή της στο έργο του αεροδρομίου Καστελίου;
2) Πραγματοποιήθηκε η εκταμίευση της πρώτης δόσης του δανείου μεταξύ της EΤΕΠκαι της Ελληνικής κυβέρνησης και, αν ναι, πότε;
3) Πότε συγκροτήθηκε η κοινή επιτροπή Υπουργείου Άμυνας και Υπουργείου Υποδομών για την διασαφήνιση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της έκτασης του αεροδρομίου Καζαντζάκη και πότε αναμένεται να ολοκληρώσει τις εργασίες της;
4) Γιατί δεν εκλήθη ο Δήμος στην παραπάνω επιτροπή που, κατά δήλωση του Υπουργού, έχει συγκροτηθεί για την διαλεύκανση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της έκτασης του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης;
Επιπλέον, για τους παραπάνω λόγους αιτούμαστε από τον κύριο Υπουργό:
1) Να καταθέσει στην εθνική αντιπροσωπεία την Υπουργική Απόφαση συγκρότησης της κοινής Επιτροπής Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και Υπουργείου Άμυνας με θέμα το ιδιοκτησιακό καθεστώς του αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης.
2) Να καταθέσει στην εθνική αντιπροσωπεία την σύμβαση για την χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων του αεροδρομίου Καστελίου.
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Παππάς Νίκος