Επανέρχεται στο ζήτημα του ΒΟΑΚ ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, καλώντας για μια ακόμη φορά τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών στη Βουλή, τη Δευτέρα 20/09, για να δώσει απαντήσεις στα πολλά και κρίσιμα ερωτήματα που απασχολούν τους πολίτες της Κρήτης.
«Χρειάστηκαν σχεδόν δυο χρόνια, για να συνεχίσει η Κυβέρνηση της ΝΔ τους διαγωνισμούς της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για τον ΒΟΑΚ, αποδεχόμενη την σχετική αρχιτεκτονική και φιλοσοφία, προσθέτοντας όμως διόδια για όλους. Παρά δε το ότι σπατάλησαν τόσο πολύτιμο χρόνο, βασικά ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα για αυτό το έργο που θα υπερβεί τα 2 δισ ευρώ» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Δεν δημοσιοποιούν τις ακριβείς πηγές χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ, ούτε και το ακριβές ύψος τους. Δεν δημοσιοποιούν την κατανομή στα επί μέρους υποέργα του ΒΟΑΚ των 427 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης. Δεν δημοσιοποιούν το πότε αναμένεται η εκταμίευση τους. Δεν δημοσιοποιούν την κατανομή στα επί μέρους υποέργα του ΒΟΑΚ των 600 εκατ. ευρώ του ΕΣΠΑ. Δεν δημοσιοποιούν το κόστος του τμήματος Άγιος Νικόλαος – Σητεία, ούτε το πότε αναμένεται να προσδιοριστεί η χάραξή του, ούτε και την αρχιτεκτονική του διαγωνισμού του. Γι’ αυτό και καλώ για μια ακόμη φορά τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών στη Βουλή, για να δώσει απαντήσεις στους πολίτες της Κρήτης. Τις απαντήσεις που απέφυγε να δώσει ο Κ. Μητσοτάκης από τη Θεσσαλονίκη.».
Στην Ερώτηση, η οποία είχε κατατεθεί και τον Ιούνιο του 2021 αμέσως μετά την επικοινωνιακή φιέστα της Κυβέρνησης, χωρίς όμως να δοθούν απαντήσεις επί της ουσίας, γίνεται αναφορά στις κυβερνητικές παλινωδίες και αναδεικνύονται τα ερωτηματικά για το μέλλον του έργου και τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ, που ο Κ. Μητσοτάκης σχεδιάζει να μετακυλήσει στους πολίτες, τους επισκέπτες και τις επιχειρήσεις της Κρήτης, μέσω διοδίων. Τονίζεται επίσης το γεγονός ότι όλα τα μεγάλα νησιά της Μεσογείου, όπως η Σαρδηνία, η Σικελία, η Μαγιόρκα και η Κύπρος, διαθέτουν σύγχρονους αυτοκινητόδρομους χωρίς σταθμούς διοδίων (με την εξαίρεση του αεροδρομίου της Κορσικής)
Αναλυτικά η Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα: «Ερωτηματικά για την χρηματοδότηση και το κόστος των διοδίων του ΒΟΑΚ»
Το Σάββατο 29 Μαΐου 2021 παρουσία του Πρωθυπουργού πραγματοποιήθηκε εκδήλωση στο Μεγάλο Αρσενάλι στα Χανιά της Κρήτης με θέμα τον τρόπο υλοποίησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Αν και η εκδήλωση διαφημίστηκε ως η οριστική παρουσίαση του σχεδίου και του χρονοδιαγράμματος του κομβικού αυτού έργου για το αναπτυξιακό μέλλον της Κρήτης, οι ομιλίες του κ. Πρωθυπουργού, του κ. Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και του κ. Γενικού Γραμματέα Υποδομών περισσότερα ερωτηματικά δημιούργησαν παρά έδωσαν σαφής απαντήσεις για το μέλλον του αυτοκινητόδρομου.
Με τις παραπάνω ανακοινώσεις, ο κύριος Υπουργός επισφράγισε την υπαναχώρηση του από τις αρχικές εξαγγελίες, προ διετίας, για επανασχεδιασμό του ΒΟΑΚ και επιβεβαίωσε την συνέχεια του έργου μέσα από το σχήμα των τριών διαφορετικών προκηρύξεων που είχε εκκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση. Μάλιστα, ο κ. Υπουργός, ο οποίος επί τριετίας αρεσκόταν να επαναλαμβάνει την φράση ότι η ωρίμανση και η προκήρυξη του διαγωνισμού επί ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν παρά μια «μολυβιά στο χάρτη», κατέληξε να παρουσιάσει το σχέδιο της απελθούσας κυβέρνησης ως σχέδιο του ιδίου, προσθέτοντας ως μόνη «μολυβιά στο χάρτη» το τμήμα Άγιος Νικόλας-Σητεία για το οποίο δεν έδωσε κανένα στοιχείο, για το κόστος, την αρχιτεκτονική, την χάραξη ή την μελετητική του ωρίμανση.
Σύμφωνα, λοιπόν, με όσα αναφέρθηκαν στην παραπάνω εκδήλωση το τελικό κόστος του ΒΟΑΚ είναι «άνω των 2 δις» ενώ τα επι μέρους τμήματα του κοστολογούνται 180 εκατ. ευρώ για το Κίσσαμος-Χανιά, 1,320 εκατ. ευρώ για το Χανιά-Ηράκλειο, 290 εκατ. ευρώ για το Χερσόνησος-Νεάπολη, 145 εκατ. ευρώ για το Νεάπολη-Άγιος Νικόλας, ενώ δεν έχει υπάρξει καμία εκτίμηση για το κόστος του Άγιος Νικόλας-Σητεία. Το άθροισμα των προϋπολογισμένων έργων προσεγγίζει τα 2.115 εκατ. ευρώ.
Για το παραπάνω φυσικό αντικείμενο ο κύριος Υπουργός ανέφερε ότι η κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει 600 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ. Παράλληλα, στην εκδήλωση αναφερόταν ότι το Ταμείο Ανάκαμψης θα καλύψει μέρος του ΒΟΑΚ χωρίς να προσδιορίζεται η κατανομή του στα διαφορετικά τμήματα-προκηρύξεις του έργου. Ωστόσο, το ύψος της χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ από το Ταμείο Ανάκαμψης έχει οριστεί, μετά από τις κυβερνητικές διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στα 427 εκατ. ευρώ. Τούτων δοθέντων, με βάση τις ανακοινώσεις της ίδιας της κυβέρνησης, η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στο έργο του ΒΟΑΚ προσεγγίζει το 1.088 εκατ. χωρίς να συνυπολογίζεται σε αυτό ο κατά φαντασία δρόμος του κ. Καραμανλή Άγιος Νικόλαος-Σητεία.
Ο παραπάνω υπολογισμός θέτει ερωτηματικά για το μέλλον του εξαγγελθέντος έργου καθώς και για τον όγκο της χρηματοδότησης του ίδιου του ΒΟΑΚ που ο Υπουργός σχεδιάζει να μετακυλήσει στους πολίτες και στις επιχειρήσεις της Κρήτης μέσω διοδίων. Υπενθυμίζεται ότι όλα τα μεγάλα νησιά της Μεσογείου, όπως η Σαρδηνία, η Σικελία, η Μαγιόρκα και η Κύπρος, διαθέτουν σύγχρονους αυτοκινητόδρομους χωρίς σταθμούς διοδίων στο οδικό τους δίκτυο (με την εξαίρεση του αεροδρομίου της Κορσικής).
Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
1) Ποιες είναι οι ακριβείς πηγές χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ και ποιο το ακριβές ύψος τους;
2) Ποια είναι η κατανομή των 427 εκατ. ευρώ που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας στα επι μέρους υποέργα του ΒΟΑΚ και πότε αναμένεται η εκταμίευση τους;
3) Ποια είναι η κατανομή των 600 εκατ. ευρώ στα επί μέρους υποέργα του ΒΟΑΚ;
4) Πόσο υπολογίζεται το κόστος του τμήματος του ΒΟΑΚ Άγιος Νικόλαος-Σητεία;
5) Πότε αναμένεται να προσδιοριστεί η χάραξη του τμήματος του ΒΟΑΚ Άγιος Νικόλαος-Σητεία;
6) Ποια είναι η σχεδιαζόμενη αρχιτεκτονική του διαγωνισμού του έργου Άγιος Νικόλαος-Σητεία;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Παππάς Νικόλαος