Ζητούνται εξηγήσεις από τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας με νέα Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Εξηγήσεις για την άρνηση της Κυβέρνησης Μητσοτάκη να αποδεχθεί την πρόταση του Δήμου Ηρακλείου για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», ζητάει με Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων που κατέθεσε προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης με την συνυπογραφή των Βουλευτών Ηρακλείου Σωκράτη Βαρδάκη και Νίκου Ηγουμενίδη.
«Η Κυβέρνηση απορρίπτει με συνοπτικές διαδικασίες την πρόταση του Δήμου Ηρακλείου με την οποία περιγράφονταν προτάσεις για τις βασικές χρήσεις γης και τις μορφές εκμετάλλευσης για την έκταση του αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης όταν θα σταματήσει η λειτουργία του» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Αυτή η απόρριψη, δεν λαμβάνει υπόψιν της το γεγονός ότι στην σύμβαση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων – ΕΤΕπ για την χρηματοδότηση του νέου αεροδρομίου Καστελιού, περιλαμβάνεται ως αναβλητική αίρεση η ωρίμανση των σχεδίων για την αξιοποίηση της έκτασης του παλαιού αεροδρομίου. Και έρχεται μάλιστα την στιγμή που η διαδικασία εκπόνησης νέων Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, για τα οποία η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε εξασφαλίσει χρηματοδότηση, έχει επί της ουσίας παγώσει. Ας το καταλάβουν: Η τοπική κοινωνία του Ηρακλείου θέλει και πρέπει να έχει λόγω στην αξιοποίηση της έκτασης του Νίκος Καζαντζάκης. Ο εν κρυπτώ σχεδιασμός της κυβέρνησης, είναι κατακριτέος και μας βρίσκει αντίθετους».
Αναλυτικά η Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας με θέμα: «Αποκλεισμός της τοπικής κοινωνίας από τα κυβερνητικά σχέδια αξιοποίησης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης στο Ηράκλειο της Κρήτης»
Στις 22 Ιουλίου 2022 έλαβε χώρα διευρυμένη σύσκεψη υπό τον δήμαρχο Ηρακλείου, παρουσία βουλευτών όλων των κοινοβουλευτικών ομάδων και πλήθος αυτοδιοίκητων παραγόντων με θέμα, μεταξύ άλλων, την στάση της κυβέρνησης απέναντι στο δίκαιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας να έχει λόγο στην σχεδιαζόμενη αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης. Συγκεκριμένα, κατά την διάρκεια της σύσκεψης η Δημοτική Αρχή ενημέρωσε τους παρευρισκόμενους ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας απάντησε αρνητικά στο αίτημα του Δήμου Ηρακλείου να ξεκινήσει η διαδικασία σύνταξης Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για την έκταση του πρώην αεροδρομίου.
Υπενθυμίζεται ότι τον Φεβρουάριο του 2021 ο Δήμος Ηρακλείου έθεσε στην δημοσιότητα μελέτη με τίτλο «Εκτίμηση και Αντιμετώπιση Κοινωνικοοικονομικών, Αναπτυξιακών και Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από την Απομάκρυνση του Αεροδρομίου ‘Ν. Καζαντζάκης’» με την οποία περιγράφονταν προτάσεις για τις βασικές χρήσεις γης και τις μορφές εκμετάλλευσης για την έκταση του πρώην αεροδρομίου. Σύμφωνα με την εν λόγω μελέτη η έκταση θα μπορούσε να υποδιαιρεθεί σε 5 διακριτές χωρικές ενότητες εκ των οποίων το 34% να αποτελέσει ένα ενιαίο χώρο πρασίνου, το 15% θεματικό πάρκο, το 15% επιχειρηματικό πάρκο, το 20% περιοχή ήπιας τουριστικής ανάπτυξης και το 16% περιοχή για την μεταφορά διοικητικών λειτουργιών και μεγάλων ιδιωτικών ιδιοκτησιών ώστε να αποδεσμευτούν εκτάσεις στο πυκνό πολεοδομικό ιστό του Ηρακλείου και να υλοποιηθεί το όραμα της «διπλής ανάπλασης» της πόλης.
Ωστόσο, στο αίτημα του Δήμου Ηρακλείου το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας απάντησε αναφέροντας ότι δεν θεωρεί σκόπιμο να εκπονηθεί ειδικό πολεοδομικό σχέδιο στο βαθμό που το νέο τοπικό πολεοδομικό σχέδιο της πόλης του Ηρακλείου θα περιλαμβάνει την έκταση του πρώην αεροδρομίου αλλά και καθώς έκρινε ότι δεν συντρέχουν λόγοι να προβλεφθούν νέες χρήσεις γης και όροι δόμησης στην έκταση καθώς το αεροδρόμιο βρίσκεται ακόμα σε λειτουργία. Η απάντηση αυτή του Υπουργείου δεν λαμβάνει υπόψιν της το γεγονός ότι στην σύμβαση χρηματοδότησης του νέου αεροδρομίου Καστελιού με την ΕΤΕΠ περιλαμβάνεται ως αναβλητική αίρεση η ωρίμανση των σχεδίων για την εκμετάλλευση της έκτασης του παλαιού αεροδρομίου, την ίδια ώρα που η διαδικασία εκπόνησης νέων Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, για τα οποία η απελθούσα κυβέρνηση είχε εξασφαλίσει χρηματοδότηση, έχει επί της ουσίας παγώσει. Τέλος, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, σε προηγούμενη ερώτηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης επί του θέματος, επιβεβαίωσε ότι τμήμα της έκτασης θα χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες των ενόπλων δυνάμεων.
Επειδή η τοπική κοινωνία του Ηρακλείου θέλει και πρέπει να έχει λόγω στον εν εξελίξει και εν κρυπτώ σχεδιασμό της κυβέρνησης για την εκμετάλλευση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης στο Ηράκλειο της Κρήτης, ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
1) Πως και πότε θα προχωρήσει το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο που θα υπηρετεί την ολιστικότητα του σχεδιασμού και θα καλύπτει και τις ανάγκες για την περιοχή του πρώην αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης;
2) Σε περίπτωση που δεν προχωρήσει Ολοκληρωμένο σχέδιο προτίθεστε να αποδεχτείτε το αίτημα του Δήμου Ηρακλείου για την εκκίνηση της διαδικασίας εκπόνησης Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για την έκταση του πρώην αεροδρομίου Καζαντζάκη;
3) Ποιος είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την εξασφαλίσει ότι από την διαδικασία εκμετάλλευσης θα προκύψουν κοινόχρηστοι χώροι και χώροι πρασίνου για το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης του Ηρακλείου;
4) Έχει προσδιοριστεί χωρικά ο χώρος που θα παραμείνει στην δικαιοδοσία και την εκμετάλλευση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας;
5) Σκοπεύετε να συμπεριλάβετε την τοπική κοινωνία στον σχεδιασμό για την εκμετάλλευση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης, και αν ναι μέσα από ποια διαδικασία;
Και παρακαλούμε αιτούμαστε από τον Υπουργό να καταθέσει στην εθνική αντιπροσωπεία:
1) Την σύμβαση για την δανειοδότηση του ελληνικού δημοσίου για το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι και όλες τις εκθέσεις και τα σχετικά υπομνήματα που συνοδεύουν την σύμβαση.
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Βαρδάκης Σωκράτης
Ηγουμενίδης Νίκος