Η τοποθέτηση του Χάρη Μαμουλάκη, ως Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής για τον ισολογισμό και τα εθνικά οικονομικά πεπραγμένα του 2022
Με μια τεκμηριωμένη και με αδιαμφησβήτητα δεδομένα τοποθέτηση, ο Τομεάρχης Οικονομικών & Ανάπτυξης Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης παρουσίασε όλες τις οικονομικές αδυναμίες της χώρας, που έρχονται ως απόρροια των πολιτικών της ΝΔ, κατά τη συνεδρίαση κύρωσης του απολογισμού για την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2022, καθώς και του ισολογισμού και των λοιπών χρηματοοικονομικών καταστάσεων της Κεντρικής Διοίκησης της 31ης Δεκεμβρίου 2022, στην Επιτροπή του Απολογισμού και του Γενικού Ισολογισμού του Κράτους και Ελέγχου της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του Κράτους που συνεδρίασε στη Βουλή.
Πιο αναλυτικά, ο Χάρης Μαμουλάκης αναφέρθηκε στην επικρατούσα κατάσταση στην Ελλάδα, όπου η άντληση έμμεσων φόρων καταρρίπτει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, οι πληθωριστικές πιέσεις δημιουργούν ένα ασφυκτικό πλαίσιο για νοικοκυριά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι τράπεζες αρνούνται να συνεπικουρήσουν την αγορά της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και να στηρίξουν την εγχώρια οικονομία. Κατάσταση η οποία παραμένει ίδια έως σήμερα. Αναφέρθηκε επίσης στο ότι η Ελλάδα είναι ουραγός στην Ε.Ε. αναφορικά με τις επενδύσεις προς το ΑΕΠ, στην καθίζηση των εξαγωγών με την ταυτόχρονη αύξηση των εισαγωγών, στο ότι το αγοραστικό προφίλ των Ελλήνων, αλλά και στο ιδιωτικό χρέος που αυξάνεται διαρκώς.
Αναφέρθηκε επίσης και στις παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου όπως είναι:
– Η παραβίαση των αρχών της καθολικότητας, της ειλικρίνειας και της ακρίβειας λόγω μη συμπερίληψης κάποιων εξόδων με πάγιο και επαναλαμβανόμενο χαρακτήρα,
– Η αύξηση των απλήρωτων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της κεντρικής διοίκησης συγκριτικά με το 2021,
– Η πλημμελής τήρηση του Μητρώου Δεσμεύσεων από κάποιους φορείς,
– Η ανεπάρκεια σε όρους οργανωτικούς, στελεχιακούς και λειτουργικούς των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου,
– Η αναποτελεσματικότητα του σχεδιασμού δράσεων επισκόπησης και εξοικονόμησης δαπανών των Υπουργείων,
– Η απουσία διασύνδεσης πληροφοριακών συστημάτων εκκαθάρισης μισθοδοσίας,
– Η απουσία κατάρτισης μητρώων παρακολούθησης ζημιών και υποχρεώσεων με συνακόλουθη απουσία πληροφόρησης επί παραδείγματι για καταπτώσεις εγγυήσεων που χορηγήθηκαν στα πιστωτικά ιδρύματα μέσω του προγράμματος ΗΡΑΚΛΗΣ, όταν κατά τη τελευταία πενταετία οι καταπτώσεις ανήλθαν κατά μέσο όρο σε 492,18 εκατ. ευρώ.
Τόνισε επίσης ότι υπήρξε υπέρβαση του στόχου του προϋπολογισμού των καθαρών εισπραχθέντων εσόδων κατά 2,64 δις ευρώ ή σε ποσοστό κατά 4,62%. Σημειώνεται ότι η συνεισφορά των φόρων (υπέρβαση κατά 3,7 δις ευρώ) στα συνολικά εισπραχθέντα έσοδα μετά τη μείωση των επιστροφών που ανήλθαν σε 59,74 δις ευρώ αγγίζει το 82,63%. Με το ΦΠΑ να πρωτοστατεί καταλαμβάνοντας διαχρονικά την πρώτη θέση με ποσοστό 31,74% επί των εισπραχθέντων φορολογικών εσόδων. 18,5 δις ευρώ εισπράχθηκαν από ΦΠΑ έναντι του στόχου των 16,21 δις ευρώ μία υπέρβαση περίπου 2 δις ευρώ.
Ως προς το Φόρο Εισοδήματος τα φυσικά πρόσωπα συνεισέφεραν κατά 18% στα εισπραχθέντα έσοδα του προϋπολογισμού έναντι των νομικών προσώπων η συνεισφορά των οποίων ανήλθε σε 7%. Υπήρξε υπέρβαση είσπραξης στο φόρο εισοδήματος κατά 674,05 στα φυσικά πρόσωπα και κατά 373,39 στα νομικά πρόσωπα. Τα φορολογικά πρόστιμα και οι προσαυξήσεις ανήλθαν σε 670,26 εκατ. ευρώ και το ποσοστό τους επί των εισπράξεων λοιπών τρεχόντων εσόδων ανήλθε σε 21,71% αλλά σε μόλις 1,92% επί των φορολογικών εσόδων.
Ο Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ ανέφερε ότι η ΝΔ παρουσίαζε την εικόνα επιτυχίας για το ΤΑ&Α και το ποσοστό απορρόφησης και οι εκταμιεύσεις ενεργών προγραμμάτων για το 2022 άγγιξε μόλις το ποσοστό του 9,1% με το βαθμό υλοποίησης των προγραμμάτων για τα περισσότερα Υπουργεία να παραμένει ιδιαίτερα χαμηλός. Ενδεικτικά αναφέρονται: 1,93% το ποσοστό υλοποίησης προγραμμάτων του ΤΑ&Α από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και 3,11% από το Υπουργείο Παιδείας, ενώ οι εισπράξεις επιχορηγήσεων επενδύσεων από την ΕΕ και το ΤΑ&Α παρουσίασαν υστέρηση κατά 2,24 δις ευρώ όταν τα λοιπά τρέχοντα έσοδα του ΠΔΕ αυξήθηκαν έναντι του στόχου κατά 122,77 εκατ. ευρώ.
Οι αδιάθετες πιστώσεις του τακτικού και του ειδικού αποθεματικού ανήλθαν σε 247 εκατ. ωστόσο, παρά την αύξηση εσόδων το κράτος «κωλυσιεργεί» και δεν παρουσιάζεται συνεπής έναντι του πολίτη αφού παρουσιάζεται υστέρηση στις επιστροφές κατά 870 εκατ. ευρώ, με λανθασμένες βεβαιώσεις οφειλών που οδηγούν σε επισφάλεια και ταλαιπωρούν τους φορολογούμενους. Παράλληλα, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις της Κεντρικής Διοίκησης βαίνουν αυξανόμενες. Αύξηση σε ποσοστό 54,87% το 2022 σε σχέση με το 2021 και ενώσω η ελαχιστοποίησή τους αποτελεί δεσμευτικός στόχος.
Τα έσοδα από χρηματοοικονομικές συναλλαγές ανήλθαν σε 1.175,37 δις ευρώ υπερβαίνοντας τα προϋπολογισθέντα κατά 435,85 δις ευρώ δηλαδή κατά 58,94% γεγονός που οφείλεται κυρίως στον επαναλαμβανόμενο βραχυπρόθεσμο δανεισμό μέσω repos. Η καθαρή μεταβολή του βραχυπρόθεσμου δανεισμού του 2022 ανήλθε σε περίπου 13 δις ευρώ.
Στον μακροπρόθεσμο δανεισμό του δημοσίου εντάχθηκε ποσό 898,16 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα SURE και 1,85 δις ευρώ από το ΤΑ&Α.
Τα ταμειακά διαθέσιμα μειώθηκαν κατά 715 εκατ. ευρώ, οι επενδύσεις σε οντότητες τις οποίες κατέχει ή ελέγχει η Κεντρική Διοίκηση με ποσοστό άνω του 50% μειώθηκαν, οι απαιτήσεις αυξήθηκαν σε ποσοστό 14,71%, οι πληρωτέες υποχρεώσεις αυξήθηκαν κατά 986 εκατ. ευρώ με το Ελεγκτικό Συνέδριο να επισημαίνει την υποεκτίμηση του ύψους των πληρωτέων υποχρεώσεων και να τονίζει ότι η Κεντρική Διοίκηση οφείλει να προβαίνει σε όλες τις ενέργειες προκειμένου για την ορθή τους απεικόνιση. Επίσης, στα μη κυκλοφορούντα περιουσιακά στοιχεία του ισολογισμού του Κράτους δεν υπάρχει κανένα πληροφοριακό στοιχείο για την αξία των υποδομών, του εξοπλισμού και των λοιπών στοιχείων. Πόσο πλήρης είναι λοιπόν ένας τέτοιος ισολογισμός;
Ο προϋπολογισμός του 2022 προέβλεπε αύξηση από φόρους, ιδίως έμμεσους, και μείωση των δαπανών, κυρίως λόγω της περικοπής των μέτρων στήριξης της κοινωνίας και της οικονομίας από τις συνέπειες της πανδημίας
Εμφάνιζε μειωμένες κοινωνικές παροχές, μεταβιβάσεις, αγορές αγαθών και υπηρεσιών και αυξημένες δαπάνες αγοράς πάγιων περιουσιακών στοιχείων λόγω της φυσικής παραλαβής των εξοπλιστικών προγραμμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Ο προϋπολογισμός του 2022 δεν επιφύλασσε κάτι το θετικό για τη μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία που σαρώθηκε και εξακολουθεί τρία χρόνια μετά να σαρώνεται από την πληθωριστική κρίση και τη γενικευμένη ανασφάλεια για το εισόδημα, τη στέγαση και την εργασία. Η μεγάλη όμως κοινωνική πλειοψηφία είναι αυτή που βλέπει τα πραγματικό διαθέσιμό εισόδημά της να εξανεμίζεται, να συρρικνώνεται κατατάσσοντάς μας στη τελευταία θέση μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. καθώς η μεταβολή στο μέσο ισοδύναμο καθαρό εισόδημα από το 2008 έως και το 2023 είναι -8,01%.
Και κατέληξε στην τοποθέτησή του ο Χάρης Μαμουλάκης: «Βεβαίως, ο προϋπολογισμός του 2022 προέβλεπε φορο-ελαφρύνσεις με ταξικό πρόσημο αφού αφορούσαν στα υψηλά εισοδήματα και στις μεγάλες επιχειρήσεις. Ο προϋπολογισμός του 2022 και παρά τις επισημάνσεις του Δημοσιονομικού Συμβουλίου και του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή αλλά και τη κριτική της αντιπολίτευσης εμφανίζονταν υπεραισιόδοξος ως προς τις απορροφήσεις των κονδυλίων του ΤΑΑ&Α.
Ποια θα μπορούσε να είναι η κριτική για τον απολογισμό της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του 2022 από την Κυβέρνηση της ΝΔ; Η ΝΔ είναι ανεπαρκής στο να καταρτίζει προϋπολογισμούς αλλά είναι και ανεπαρκής στο να εκτελεί τους ήδη σε λανθασμένη κατεύθυνση στόχους της. Η ΝΔ εμφανίζεται διαχρονικά ανεπαρκής στο να συμμορφώνεται με τις υποδείξεις των εκθέσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε μία σειρά από προβληματικές πρακτικές κατά τη σύνταξη του προϋπολογισμού. Αυτή είναι η επιτελική κυβέρνηση που παίζει το επικοινωνιακό χαρτί της σταθερότητας και της ασφάλειας.
Ποια μπορεί να είναι η κριτική απέναντι στις εφαρμοζόμενες πολιτικές της ΝΔ που οδηγούν στο να εμφανίζεται η Ελλάδα ως η 4η φτωχότερη χώρα της Ευρώπης με το 26% του πληθυσμού σύμφωνα με τη Eurostat (πληθυσμού (2,4 εκατομμύρια) να διαβιεί σε νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν τουλάχιστον έναν από τους παρακάτω κινδύνους: φτώχεια, ακραία υλική και κοινωνική αποστέρηση, σε εκτόξευση στο 47,3% του ποσοστού των νοικοκυριών που δυσκολεύονται να πληρώσουν δάνεια, ενοίκια και λογαριασμούς κοινής ωφέλειας, από 29,1% το 2022, με το ποσοστό να αγγίζει το 80% στα φτωχά νοικοκυριά, σε αύξηση των κοινωνικών ανισοτήτων, σε ένα φαύλο κύκλο σταδιακής και με γεωμετρική πρόοδο επιβάρυνσης των ασθενέστερων, σε δημιουργία συνθηκών που δυστυχώς ευνοούν τη περαιτέρω διεύρυνση των ανισοτήτων. Η ΝΔ επιδιώκει τη μη διαχείριση των κρίσεων. Η κρίση για τους πολλούς είναι ευκαιρία για τους λίγους!».