Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων από τον Χάρη Μαμουλάκη προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Το θέμα της αξιοποίησης της έκτασης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», μετά την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι, αναδεικνύει ο Τομεάρχης Οικονομικών & Ανάπτυξης της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Βουλευτή Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, καταθέτοντας σχετική Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, με την συνυπογραφή του Τομεάρχη Μεταφορών & Υποδομών και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου και 8 ακόμη Βουλευτών.
Αναλυτικά η Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων (Α.Κ.Ε.) προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα: «Πότε θα “ωριμάσει” τελικά το έργο της αξιοποίησης της έκτασης του αεροδρομίου “Ν. Καζαντζάκης”;»
Ο τρόπος που πρόκειται να αξιοποιηθεί η έκταση που λειτουργεί ο Κρατικός Αερολιμένας Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης» – Κ.Α.Η.Κ. – μετά τη μεταφορά της δραστηριότητας του στο Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλι, η οποία εκτιμάται το 2027, έχει ιδιαίτερη σημασία για την τοπική κοινωνία. Το γεγονός ότι πρόκειται για ένα ακίνητο στρατηγικής σημασίας είναι αδιαμφισβήτητο και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει δεσμευτεί και προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων – ΕΤΕπ για την ανάπτυξή του ως αναπόσπαστο τμήμα της πόλης του Ηρακλείου και της ευρύτερης περιοχής, επ’ ωφελεία του περιβάλλοντος και της εθνικής οικονομίας. Ωστόσο, οι πολίτες τηρούν στάση αναμονής και είναι επιφυλακτικοί έως ότου δουν την εν λόγω δέσμευση να υλοποιείται στο ακέραιο.
Πιο συγκεκριμένα, με τη δεύτερη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, (ΚΕΣΣΣ), της 1ης Μαρτίου 2022, ανατέθηκε στην Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, (Project Preparation Facility – PPF), του ΤΑΙΠΕΔ η ωρίμανση του έργου για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης». Ειδικότερα, εγκρίθηκε η εκπόνηση μελέτης των εναλλακτικών λύσεων αξιοποίησής της, η επιλογή της βέλτιστης εξ’ αυτών αλλά και ο προσδιορισμός του στρατηγικού προσανατολισμού της, η αποσαφήνιση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος καθώς και η δημιουργία διοικητικής δομής. Ως δικαιούχος ορίστηκε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο κατά νόμο αρμόδιος για την ανάθεση του έργου φορέας, -έκαστος κατά τον λόγο αρμοδιότητάς του επί της Σύμβασης-. Τα στάδια και το ειδικότερο περιεχόμενο της συνεργασίας του Δικαιούχου με το ΤΑΙΠΕΔ, προβλέφθηκε ότι θα καθοριστούν σε επόμενη φάση και θα αποτυπωθούν στο περιεχόμενο της μεταξύ τους σύμβασης. Τέλος, προκειμένου το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στην ωρίμανση του έργου, κρίθηκε σκόπιμο να διερευνηθούν σε συνεργασία και για λογαριασμό του Δικαιούχου, οι διαθέσιμοι και ενδεχόμενοι χρηματοδοτικοί πόροι για το έργο, συμπεριλαμβανομένων των πόρων του ΕΣΠΑ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Εν συνεχεία, με την όγδοη συνεδρίαση της ΚΕΣΣΣ της 11ης Ιουνίου 2024 και προκειμένου να υλοποιηθούν οι δράσεις που αποφασίστηκαν κατά τη δεύτερη συνεδρίαση της Επιτροπής προκρίθηκε η εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας.
Κατά τη συζήτηση της με Α.Π. 4987/31.5.2024 σχετικής ερώτησης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, στη συνεδρίαση ΡΟΔ΄ της 24ης Ιουλίου 2024, ο τέως Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κατά την τοποθέτησή του ανέφερε: «το ΤΑΙΠΕΔ στις 11 Ιουνίου 2024, κοινοποίησε πρόσκληση υποβολής προσφορών για τη σύναψη εκτελεστικής σύμβασης, προκειμένου να υπάρχει παροχή υπηρεσιών τεχνικού και νομικού συμβούλου για το έργο. Αντικείμενο αυτής είναι η πλήρης αποσαφήνιση και αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης της έκτασης από νομικής και τεχνικής πλευράς και η δημιουργία ενιαίου τεχνικού και νομικού πλάνου ωρίμανσης. Αυτά, όχι χωρίς χρονοδιαγράμματα. Τα παραδοτέα θα καλύπτουν τις ανάγκες εκπόνησης μελέτης σκοπιμότητας και μελέτης εναλλακτικών λύσεων, που θα υλοποιηθεί σε επόμενο στάδιο. Στις 26 Ιουνίου του 2024 υποβλήθηκαν προσφορές και η επιτροπή είναι σε διαδικασία αξιολόγησης με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τρεις μήνες»…Παράλληλα, ο τέως Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε σε «συνταχθέν πίνακα προέλευσης εκτάσεων κατά ΦΕΚ συνοδευόμενο από αντίστοιχα διαγράμματα και τεχνική έκθεση σύμφωνα με τον οποίο το σύνολο των εκτάσεων που απεικονίζονται εκτιμάται σε δύο εκατομμύρια πεντακόσιες εβδομήντα τρεις χιλιάδες τετρακόσια (2.573.000) τετραγωνικά μέτρα. Εξ αυτών δύο εκατομμύρια διακόσιες δεκαεννέα χιλιάδες επτακόσια εβδομήντα τέσσερα (2.219.774) τετραγωνικά μέτρα είναι ιδιοκτησίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, διακόσια πενήντα τρία περίπου (253) τετραγωνικά μέτρα ιδιοκτησίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και τα άλλα, άγνωστης προέλευσης. Γι’ αυτό το ΤΑΙΠΕΔ θα διερευνήσει περαιτέρω το ιδιοκτησιακό καθεστώς της έκτασης.»
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ήδη από το 2020, και ένεκα πληθώρας μέσων κοινοβουλευτικού ελέγχου που άσκησε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, οι καθ’ ύλην συναρμόδιοι Υπουργοί έκαναν λόγο αναφορικά με το σχεδιασμό τους για την αξιοποίηση της έκτασης, αλλά δυστυχώς οι σχετικές αναφορές τους ήταν αναληθείς, χάριν επικοινωνιακού εντυπωσιασμού και άνευ ουσιαστικού περιεχομένου, γεγονός που αποδείχτηκε από τις ληφθείσες σχετικές αποφάσεις της 8ης συνεδρίασης της ΚΕΣΣΣ.
Με δεδομένα τα ανωτέρω, τη σημασία σε όρους διαφάνειας, λογοδοσίας, ευχερούς λήψης πληροφόρησης και συμμετοχικότητας, σε ότι αφορά την ωρίμανση του έργου και ανάπλαση της έκτασης του νυν αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης, τόσο της αυτοδιοίκησης, καθότι συνιδιοκτήτης, όσο και της τοπικής κοινωνίας ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
1. Έχει διαλευκανθεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς της έκτασης του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης»; Έχει κοινοποιηθεί η σχετική αποτύπωση των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων στο Δήμο Ηρακλείου;
2. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η ωρίμανση του έργου της αξιοποίησης της έκτασης του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης»; Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα και οι συγκεκριμένες ενέργειες που υπολείπονται για την ολοκλήρωσή του;
3. Έχει συναφθεί η προβλεπόμενη σύμβαση με αντισυμβαλλόμενους το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το ΤΑΙΠΕΔ στην οποία καθορίζονται τα στάδια και το ειδικότερο περιεχόμενο της συνεργασίας τους;
4. Έχουν βρεθεί οι απαιτούμενοι χρηματοδοτικοί πόροι για την υλοποίηση του έργου της αξιοποίησης της έκτασης του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης»; Ποια η πηγή προέλευσής τους και σε ποιο ύψος ανέρχονται;
5. Σκοπεύετε να διευρύνετε την υπό αξιοποίηση έκταση, πέραν αυτής που καλύπτει το αεροδρόμιο, ούτως ώστε να ανέρχεται στα 3.600 περίπου στρέμματα, δεδομένης της δέσμευσης που παρείχατε στην ΕΤΕπ, για ανάπτυξή της, ως αναπόσπαστο τμήμα της πόλης του Ηρακλείου, και της ευρύτερης περιοχής, επ’ ωφελεία του περιβάλλοντος και της εθνικής οικονομίας.;
Και αιτούμεθα από τον αρμόδιο Υπουργό την κατάθεση στην εθνική αντιπροσωπεία:
1. Της συναφθείσας σύμβασης με αντισυμβαλλόμενους το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το ΤΑΙΠΕΔ στην οποία καθορίζονται τα στάδια και το ειδικότερο περιεχόμενο της συνεργασίας τους.
2. Του συνταχθέντος πίνακα προέλευσης εκτάσεων κατά ΦΕΚ, συνοδευόμενο από αντίστοιχα τα διαγράμματα και τη τεχνική έκθεση που αφορά την έκταση του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης».
3. Της από 11 Ιουνίου 2024 πρόσκλησης υποβολής προσφορών για τη σύναψη εκτελεστικής σύμβασης, που κοινοποίησε το ΤΑΙΠΕΔ , προκειμένου να υπάρχει παροχή υπηρεσιών τεχνικού και νομικού συμβούλου, για την ωρίμανση του έργου για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης».
4. Στοιχείων για τις προσφορές που υποβλήθηκαν, τον προσωρινό και τον οριστικό ανάδοχο.
5. Της συναφθείσας σύμβασης υπηρεσιών τεχνικού και νομικού συμβούλου, για την ωρίμανση του έργου για την αξιοποίηση της έκτασης, του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης».
Οι Ερωτώντες και Αιτούντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Ακρίτα Έλενα
Βέττα Καλλιόπη
Δούρου Ειρήνη
Κοντότολη Μαρίνα
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παπαηλιού Γεώργιος
Παππάς Νικόλαος