Τα ηλεκτρικά πατίνια μπήκαν στην καθημερινότητά μας και θα τα συναντούμε ολοένα και πιο συχνά στα κέντρα των ελληνικών πόλεων. Η πολιτεία πρέπει άμεσα να θεσπίσει το κατάλληλο νομικό πλαίσιο που θα θέτει τους κανόνες ασφαλούς χρήσης τους, τόσο για τους οδηγούς όσο και για τους πεζούς. Αυτό το φιλοπεριβαλλοντικό μοντέλο χρήσης μέσων μικρό-κινητικότητας, μπορεί και πρέπει να λειτουργήσει προς όφελος των πόλεων, των πολιτών και του περιβάλλοντος. Αρκεί η πολιτεία να δείξει γρήγορα αντανακλαστικά, να ανταποκριθεί στον ρόλο της και να μην μείνει παρατηρητής των εξελίξεων.
Με την συνυπογραφή 33 βουλευτών, κατέθεσα ερώτηση με θέμα «Απουσία θεσμικού πλαισίου για την κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών και την εν γένει προστασία των πολιτών και του δημόσιου χώρου από την χρήση μέσων μικρο-κινητικότητας» προς τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κ. Καραμανλή. Δεδομένης της αλματώδους επέκτασης στη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών σε πόλεις όπως το Ηράκλειο, η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, αλλά και της συνολικής ευρωπαϊκής κατεύθυνσης προς νέα μοντέλα βιώσιμης αστικής κινητικότητας, ερωτάται ο Υπουργός: «Προτίθεται η κυβέρνηση να διερευνήσει την αναγκαιότητα ρύθμισης της χρήσης των ηλεκτρικών πατινιών τόσο αναφορικά με την διασαφήνιση των διατάξεων του ΚΟΚ στις οποίες υπάγονται όσο και σε σχέση με ζητήματα στάθμευσης και συνολικά συνύπαρξης του νέου αυτού μεταφορικού μέσου με τους πεζούς και με τους χρήστες αυτοκινήτων;»
Υπενθυμίζεται ότι με αφορμή πρόσφατο τροχαίο ατύχημα στον παραλιακό δρόμο του Ηρακλείου, πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 06/09, με πρωτοβουλία του Δήμου Ηρακλείου Κρήτης, διευρυμένη σύσκεψη, η οποία αποσκοπούσε στο να προταθούν και να παρουσιαστούν λύσεις γύρω από το ζήτημα.
Αναλυτικά η Ερώτηση
Προς τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: «Απουσία θεσμικού πλαισίου για την κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών και την εν γένει προστασία των πολιτών και του δημόσιου χώρου από την χρήση μέσων μικρο-κινητικότητας».
Την Παρασκευή 06/09 διεξήχθη, με πρωτοβουλία του Δήμου Ηρακλείου Κρήτης, διευρυμένη σύσκεψη με θέμα την απουσία θεσμικού πλαισίου για την λειτουργία και κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών. Στην σύσκεψη συμμετείχαν εκπρόσωποι του Δήμου, των παραγωγικών φορέων της πόλης, αλλά και εκπρόσωπος της Εισαγγελίας, και αποσκοπούσε στο να προταθούν και να παρουσιαστούν λύσεις γύρω από το ζήτημα, με αφορμή πρόσφατο τροχαίο ατύχημα στον παραλιακό δρόμο της πόλης του Ηρακλείου.
Κατά την συνεδρίαση προτάθηκε εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής η προσωρινή απαγόρευση της χρήσης του εν λόγω μέσου και διατυπώθηκε το αίτημα προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να προβεί άμεσα στην προώθηση δέσμης κανονιστικών ρυθμίσεων οι οποίες να αφορούν τόσο την κατάταξη της κυκλοφορίας των εν λόγω οχημάτων με βάση τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας όσο και τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εταιριών και των ιδιωτών που χρησιμοποιούν ανάλογα μέσα μετακίνησης κατά την χρήση του δημόσιου χώρου για την μετακίνηση και την στάθμευση τους.
Ανάλογους προβληματισμούς με αυτούς που διατυπώθηκαν με αφορμή την σύσκεψη που συγκάλεσε ο Δήμος Ηρακλείου φαίνεται να έχουν διατυπώσει και οι απελθούσες Δημοτικές Αρχές τόσο του Δήμου της Αθήνας όσο και της Θεσσαλονίκης, ενώ σύμφωνα με δημοσιεύματα εφημερίδων η Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα γύρω από το θέμα από τον Απρίλη του 2019.
Τον προβληματισμό αυτό, αλλά και τον δημόσιο διάλογο, τον έχει ανακινήσει, πέρα από το ίδιο το γεγονός των ατυχημάτων, και ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων με πρόσφατη ανακοίνωση του. Σύμφωνα με τον ΣΕΣ, το γεγονός ότι η ανάπτυξη του κλάδου είναι πρόσφατη, καθιστά την επιστημονική γνώση γύρω από τις επιπτώσεις των νέων μορφών μικρο-κινητικότητας περιορισμένη. Ταυτόχρονα, η διεθνής εμπειρία (Γαλλία και Ιταλία) παρέχει παραδείγματα περιορισμού ή απαγόρευσης στη χρήση ανάλογων μέσων μεταφοράς, γεγονός, ωστόσο, που ενδέχεται να οδηγήσει σε περιορισμό της ανάπτυξης περιβαλλοντικά φιλικών και ευέλικτων συγκοινωνιακών λύσεων απαραίτητων για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας μας.
Δεδομένης της αλματώδους επέκτασης στη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών σε πόλεις όπως το Ηράκλειο, η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη και της συνολικής ευρωπαϊκής κατεύθυνσης προς νέα μοντέλα βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Προτίθεται η κυβέρνηση να διερευνήσει την αναγκαιότητα ρύθμισης της χρήσης των ηλεκτρικών πατινιών τόσο αναφορικά με την διασαφήνιση των διατάξεων του ΚΟΚ στις οποίες υπάγονται όσο και σε σχέση με ζητήματα στάθμευσης και συνολικά συνύπαρξης του νέου αυτού μεταφορικού μέσου με τους πεζούς και με τους χρήστες αυτοκινήτων;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Αβραμάκης Λευτέρης
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αλεξιάδης Τρύφωνας
Αυγέρη Θεοδώρα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βασιλικός Βασίλης
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Γκιόλας Γιάννης
Δρίτσας Θοδωρής
Ελευθεριάδου Σουλτάνα
Ζαχαριάδης Κώστας
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Καρασαρλίδου Φρόσω
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρά
Μάρκου Κώστας
Μεΐκόπουλος Αλέξανδρος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Πέρκα Πέτη
Σκουρλέτης Πάνος
Σκουρολιάκος Πάνος
Σκούφα Μπέττυ
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νίκος
Φωτίου Θεανώ
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος