Ερώτηση Χάρη Μαμουλάκη προς τον Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων
Τις σοβαρές αστοχίες που προκύπτουν από τη προδημοσίευση του προγράμματος του ΕΠΑνΕΚ «e-λιανικό» που προβλέπει τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος (eShop) από επιχειρήσεις, αναδεικνύει με Ερώτησή προς τον Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, με τη συνυπογραφή του Τομεάρχη Ανάπτυξης & Επενδύσεων Αλέξη Χαρίτση, της αν. Τομεάρχη Οικονομικών Κατερίνας Παπανάτσιου και 38 ακόμα Βουλευτών.
«Παρά τη δραματική καθυστέρηση της Κυβέρνησης να ανταποκριθεί σε αυτή την ανάγκη των πολύ μικρών, μικρών και ΜμΕ, που αποτελεί και απαίτηση των φορέων της αγοράς, παρατηρούμε μια σειρά από σημαντικές αστοχίες στη προδημοσίευση του προγράμματος για τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Αστοχίες, που θα έχουν ως αποτέλεσμα τον περιορισμό των δικαιούχων που θα μπορούσαν να κάνουν αίτηση καθώς και τον περιορισμό των επιλέξιμων δαπανών. Για παράδειγμα, ο αποκλεισμός μιας σειράς επιχειρήσεων που συναλλάσσονται κυρίως με επαγγελματίες αλλά δραστηριοποιούνται και στο λιανικό εμπόριο, η μη επιλεξιμότητα δαπανών διαφήμισης, ο κίνδυνος κατάσχεσης του ποσού της επιδότησης εξαιτίας συσσωρευμένων χρεών λόγω της πανδημίας, η ασάφεια σχετικά με το πόσο μπορεί να αυξηθεί το αρχικό – πολύ μικρό ποσό – του προγράμματος, καθώς και ο χρόνος πληρωμής του, είναι ζητήματα που πρέπει εγκαίρως να διευθετηθούν. Λύσεις υπάρχουν, έχουν άλλωστε εφαρμοστεί σε παλαιότερες ανάλογες δράσεις, αναζητείται όμως η πολιτική βούληση, έτσι ώστε να υπάρξει πραγματικό όφελος για τις χιλιάδες των επιχειρήσεων που δοκιμάζονται σκληρά από τις οικονομικές συνέπειες της πανδημίας και της κυβερνητικής πολιτικής».
Αναλυτικά η Ερώτηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων με θέμα: «Αστοχίες στον σχεδιασμό του προγράμματος του ΕΠΑνΕΚ ‘e-λιανικό’»
Στις 12/01 το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων έκανε προδημοσίευση της νέας δράσης του ΕΠΑνΕΚ «e-λιανικό» με στόχο την αναβάθμιση ή την δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος σε επιχειρήσεις του λιανεμπορίου με φυσικά καταστήματα. Η εν λόγω δράση έχει επί μακρόν αποτελέσει αντικείμενο διεκδίκησης εκ μέρους των συλλογικών φορέων εκπροσώπησης του εμπορικού κόσμου και δυστυχώς έρχεται με καθυστέρηση να διαχειριστεί τις τεράστιες ανάγκες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για κεφαλαιακές ενισχύσεις που θα στηρίξουν την απαραίτητή στροφή τους στις νέες ψηφιακές τεχνολογίες. Παρόλη την καθυστέρηση της δράσης, το πρόγραμμα έρχεται να καλύψει πραγματικές ανάγκες της αγοράς και είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα δεχθεί χιλιάδες αιτήσεις από επιχειρήσεις που εξ αντικειμένου αναγκάστηκαν να στραφούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων λειτουργίας της αγοράς εν μέσω πανδημίας.
Ωστόσο, κατά το σχεδιασμό της πρόσκλησης έχουν παρατηρηθεί μια σειρά από αστοχίες που θα συμβάλουν στον περιορισμό των δικαιούχων που θα μπορούσαν να κάνουν αίτηση στο νέο πρόγραμμα ή στον περιορισμό των επιλέξιμων δαπανών των επιχειρήσεων. Πιο συγκεκριμένα το πρόγραμμα αποκλείει, σε αντίθεση με παλαιότερες δράσεις που αφορούσαν την προώθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, τις δαπάνες διαφημιστικής προώθησης του ηλεκτρονικού εμπορίου εκ μέρους των δικαιούχων. Παράλληλα, η πρόσκληση θέτει ως προϋπόθεση η εκάστοτε επιχείρηση να περιλαμβάνεται σε αυτές που έχουν κλείσει έστω και μια μέρα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, την ώρα που στην συντριπτική τους πλειοψηφία και οι επιχειρήσεις που συναλλάσσονται κυρίως με επαγγελματίες αλλά δραστηριοποιούνται και στο λιανικό εμπόριο έχουν ανάλογες ανάγκες με όσες εμπορεύονται είδη τελικής κατανάλωσης (π.χ. χρωματοπωλεία, είδη φωτισμού κλπ.).
Επιπλέον, ακόμα πιο σημαντική είναι η ανησυχία φορέων της αγοράς ότι οι εν λόγω δράση δεν θα μπορέσει τελικά να οδηγήσει στην κατεύθυνση της πραγματοποίησης των απαραίτητων επενδύσεων για την τεχνολογική αναβάθμιση των επιχειρήσεων είτε επειδή οι πόροι δεν επαρκούν είτε επειδή οι εν λόγω επιδοτήσεις θα κατασχεθούν. Mε δεδομένη τη δραματική εικόνα της αγοράς στο λιανεμπόριο την περίοδο των φετινών εορτών, είναι δεδομένο ότι οι επιχειρήσεις που επέλεξαν να ανοίξουν και να προβούν σε επενδύσεις για την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών τους σήμερα έχουν συσσωρεύσει νέο ιδιωτικό χρέος, πιθανά προς τις τράπεζες, και άρα τα χρήματα από την εν λόγω δράση είναι αναγκαίο να κατατίθενται σε ειδικό ακατάσχετο λογαριασμό για να επιτελέσουν τον σκοπό για τον οποίο προορίζονται. Επίσης, παρότι η πρόσκληση προβλέπει ότι το συνολικό ποσό της δράσης δύναται να αυξηθεί ανάλογα με το μέγεθος της ζήτησης, η υφιστάμενη δέσμευση είναι περί τα 80 εκατ. ευρώ, ποσό απολύτως ανεπαρκές. Τέλος, θα πρέπει η Κυβέρνηση να βρει τρόπο να ενσωματώσει διαδικασίες, ώστε να περιοριστεί η ανάγκη των ωφελούμενων επαγγελματιών να πληρώνουν με ίδιους πόρους τα έξοδα που απαιτούνται για τις εν λόγω επενδύσεις, μέχρις ότου αυτά πληρωθούν από τις αρμόδιες Υπηρεσίες. Αντίστοιχες διαδικασίες είχαν εφαρμοστεί σε παλαιότερες δράσεις επενδυτικών χρηματοδοτικών εργαλείων.
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
Α) Μέχρι ποιο ποσό δύναται να δαπανηθεί για την υλοποίηση της νέας δράσης ΕΠΑνΕΚ «e-λιανικό» σε περίπτωση που τα 80 εκατ. ευρώ δεν επαρκούν για την κάλυψη του συνόλου της ζήτησης;
Β) Προτίθεται ο Υπουργός να προσθέσει τις διαφημίσεις ως επιλέξιμη δαπάνη της εν λόγω δράσης;
Γ) Προτίθεστε να τροποποιήσετε την πρόσκληση για το παραπάνω πρόγραμμα με τρόπο ώστε να είναι επιλέξιμες και επιχειρήσεις που, ενώ δραστηριοποιούνται στο και λιανικό εμπόριο, δεν έχουν υποχρεωθεί να κλείσουν κατά τη διάρκεια της πανδημίας;
Δ) Σκοπεύετε να τροποποιήσετε την πρόσκληση για το πρόγραμμα «e-λιανικό» ώστε τα χρήματα να κατατίθενται σε ειδικό ακατάσχετο λογαριασμό και αντίστοιχα να διερευνήσετε την πιθανότητα ενσωμάτωσης διαδικασιών περιορισμού της χρήσης ίδιων πόρων από τους επαγγελματίες;
Ε) Προτίθεστε να τροποποιήσετε την πρόσκληση ώστε να καταλαμβάνει επιχειρήσεις που δεν έχουν ολοκληρώσει/ξεκινήσει τις διαδικασίες δημιουργίας ηλεκτρονικού καταστήματος,
ΣΤ) Θα τροποποιήσετε την πρόσκληση δίνοντας ένα εύλογο διάστημα ολοκλήρωσης των διαδικασιών παραμετροποίησης και κατασκευής του ηλεκτρονικού καταστήματος;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Παπανάτσιου Κατερίνα
Χαρίτσης Αλέξης
Αβραμάκης Λευτέρης
Αγαθοπούλου Είρηνη
Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγνωστοπούλου Σϊα
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Βίτσας Δημήτρης
Γκίολας Γιάννης
Δραγασάκης Γιάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Τάνια
Ζαχαριάδης Κώστας
Ηγουμενίδης Νίκος
Καλαματιανός Διονύσης
Λάππας Σπυρίδων
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κώστας
Μπέτυ Σκούφα
Μωραΐτης Θάνος
Νοτοπούλου Κατέρινα
Παπαδόπουλος Σάκης
Πάππας Νίκος
Πέρκα Πέτη
Πούλου Γιώτα
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκουρλέτης Πάνος
Σκουρολιάκος Πάνος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Χαρίτου Δημήτρης
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Ψυχογιός Γεώργιος