Αντιπαραγωγική, ψυχοφθόρα και οικονομικά εξαντλητική για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς η διαδικασία της Τράπεζας Θεμάτων
Την ένταση των κοινωνικών ανισοτήτων που προκύπτει από την επιλογή της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τις εξετάσεις της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου, αναδεικνύει με Ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης με την συνυπογραφή του Τομεάρχη Παιδείας Νίκου Φίλη και 37 ακόμη Βουλευτών.
«Η κυβέρνηση νομοθετεί στη βάση της διάκρισης, του αποκλεισμού και του κοινωνικού διχασμού» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Αρνείται να εξετάσει οποιοδήποτε διορθωτικό μέτρο που να αφορά την κοινωνική πλειοψηφία των μαθητών και των οικογενειών τους, που μαστίζονται από την πληθωριστική – και όχι μόνο – κρίση. Εφαρμόζει μια διαγωνιστική διαδικασία αντιπαραγωγική, ψυχοφθόρα και οικονομικά εξαντλητική για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς την στιγμή μάλιστα που όπως είναι ευρέως γνωστό, ότι το φαινόμενο απουσίας των μαθητών από τα σχολεία και στροφής τους προς τα φροντιστήρια προκειμένου να λύσουν τα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων, επεκτείνεται με γεωμετρική πρόοδο.».
Αναλυτικά η Ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα: «Η Τράπεζα θεμάτων εντείνει τις κοινωνικές ανισότητες».
Με το άρθρο 9 του ν. 4692 Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ Α’ 111/12.06.2020), συστήθηκε εκ νέου ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.) στο Λύκειο. Έτσι, για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ και Β’ τάξης και στις απολυτήριες εξετάσεις της Γ’ τάξης κάθε τύπου Λυκείου, τα θέματα των εξετάσεων ορίζονται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) με τυχαία επιλογή από Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.). Το κυβερνητικό επιτελείο της Ν.Δ. νομοθετεί στη βάση της διάκρισης, του αποκλεισμού και του κοινωνικού διχασμού και αρνείται να εξετάσει οποιοδήποτε διορθωτικό μέτρο που να αφορά την κοινωνική πλειοψηφία που μαστίζεται από την πληθωριστική, και όχι μόνο, κρίση.
Πιο συγκεκριμένα, με την ανωτέρω ρύθμιση, επεκτάθηκε η διαγωνιστική διαδικασία σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης του Λυκείου. Πρόκειται για μία διαδικασία αντιπαραγωγική, ψυχοφθόρα και οικονομικά εξαντλητική για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Είναι ευρέως γνωστό πως το φαινόμενο της απουσίας των μαθητών από τα σχολεία, και η στροφή τους προς τα φροντιστήρια προκειμένου να λύσουν τα θέματα της Τράπεζας επεκτείνεται με γεωμετρική πρόοδο. Και όσο και αν η εν λόγω ρύθμιση εντάχθηκε σε ένα νομοσχέδιο με τίτλο Αναβάθμιση του Σχολείου μία τέτοια διαδικασία μάλλον υποβαθμίζει το ρόλο του σχολείου, δημιουργεί καταστάσεις που συμβάλλουν στην αύξηση των διακρίσεων και των αποκλεισμών, και στην περαιτέρω διεύρυνση των ανισοτήτων στην εκπαίδευση.
Με δεδομένα τα παραπάνω, την παρ.4 του άρθρου 16 του Συντάγματος σύμφωνα με το οποίο όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, το ότι η διαγωνιστική διαδικασία της τράπεζας θεμάτων κρίνεται ως παιδαγωγικά αδόκιμη αφού δυσχεραίνει περισσότερο την προσπάθεια των μαθητών και μαθητριών να ανταποκριθούν στις προβαλλόμενες απαιτήσεις και σε συνδυασμό με το ότι εκ των πραγμάτων, στις εξετάσεις θα «διακριθούν» μόνο όσοι διαθέτουν τους οικονομικούς πόρους να ανταπεξέλθουν στα φροντιστηριακά κόστη ερωτάται η αρμόδια κ. Υπουργός:
1. Πως αποτιμάται, από άποψη ουσιαστικής κάλυψης του συνόλου της διδακτέας ύλης, ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων από την εκ νέου σύσταση του με το ν.4692/2020;
2. Από τη λειτουργία της Τ.Θ.Δ.Δ. ποια στοιχεία αξιοποιήσατε προκειμένου για έναν καλύτερο εκπαιδευτικό σχεδιασμό αλλά και της διαμόρφωσης πιο εμπεριστατωμένων και στοχευμένων εκπαιδευτικών εργαλείων για τη βελτίωση των ακολουθούμενων διδακτικών και μαθησιακών προτύπων και μεθόδων;
3. Πως σχεδιάζετε να στηρίξετε τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και να αντιμετωπίσετε το φαινόμενο της αυξανόμενης «παραπαιδείας» ως απόρροια της λειτουργίας της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας;
4. Προτίθεστε να εξετάσετε την κατάργηση της λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.) στο Λύκειο;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Φίλης Νίκος
Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγνωστοπούλου Σία
Αυγέρη Δώρα
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γιώργος
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Γκαρά Αναστασία
Γκιόλας Γιάννης
Ζεϊμπέκ Χουσεϊν
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Μανόλης
Καλαματιανός Διονύσης
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρά
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κώστας
Μουζάλας Γιάννης
Μπάρκας Κώστας
Μπουρνούς Γιάννης
Μωραϊτης Θάνος
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Παπαηλιού Γιώργος
Παπανάτσιου Κατερίνα
Πέρκα Πέτη
Πούλου Γιώτα
Σκουρλέτης Πάνος
Σκούφα Μπέττυ
Συρμαλένιος Νίκος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Φωτίου Θεανώ
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος