Ερώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την συνυπογραφή όλων των Βουλευτών Κρήτης ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ
Την αναγκαιότητα καταβολής του Μεταφορικού Ισοδύναμου απευθείας στους κτηνοτρόφους της Κρήτης, ζητάει με την κατάθεση Ερώτησης προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, με την συνυπογραφή των Βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Ηρακλείου Σωκράτη Βαρδάκη και Νίκου Ηγουμενίδη, Λασιθίου Μανόλη Θραψανιώτη, Ρεθύμνου Ανδρέα Ξανθού και Χανίων Παύλου Πολάκη.
«Η άμεση στήριξη του κτηνοτροφικού κλάδου της Κρήτης, έτσι ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις πληθωριστικές πιέσεις, θα έπρεπε να αποτελεί βασική προτεραιότητας της κυβέρνησης» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Κάτι τέτοιο όμως, δεν φαίνεται να συμβαίνει. Γι’ αυτό και είμαστε αποφασισμένοι να εντείνουμε τις πιέσεις μας για να ενισχυθούν ουσιαστικά και άμεσα οι κτηνοτρόφοι της Κρήτης. Για να επιβιώσει ο πρωτογενής τομέας και να δημιουργηθούν προοπτικές ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας.».
Αναλυτικά η Ερώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με θέμα: «Καταβολή Μεταφορικού Ισοδύναμου απευθείας στους κτηνοτρόφους της Κρήτης»
Η απελθούσα κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. με το ν.4551, (Α’116/02.07.2018), θεσμοθέτησε το μηχανισμό εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.) προκειμένου το κόστος του επιβάτη και του εμπορεύματος που διασχίζει μια διαδρομή με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς να είναι ισοδύναμο με το κόστος της διαδρομής που διασχίζει ένας επιβάτης για την ίδια απόσταση με μέσα χερσαίας μεταφοράς. Για την υλοποίηση του μέτρου θεμελιώδεις έννοιες αποτελούν το Κατώφλι του Μ.Ι και το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ.), που συνιστά το ποσό, που τελικά καταβάλλεται σε κάθε δικαιούχο. Επρόκειτο για μία νομοθετική ρύθμιση που αποτέλεσε την έμπρακτη απόδειξη μιας νέας ανθρωποκεντρικής προσέγγισης στη νησιωτικότητα. Το συγκεκριμένο στρατηγικής σημασίας μέτρο του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ήταν δυναμικό, θα προσαρμοζόταν στα εκάστοτε δεδομένα και θα επιδέχονταν τροποποιήσεις προκειμένου για την απρόσκοπτη υλοποίησή του. Ωστόσο, η Ν.Δ. δε φαίνεται να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις αλλά και στις ανάγκες που προκύπτουν από τις διαρκώς μεταβαλλόμενες οικονομικές συγκυρίες που επιβάλουν τη τροποποίηση του μέτρου αναφορικά με τις ωφελούμενες επιχειρήσεις με έδρα την Κρήτη.
Πιο συγκεκριμένα, το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ούτως ώστε να μειωθεί η οικονομική επιβάρυνση που υφίσταται ο κτηνοτροφικός κλάδος ως απόρροια της έκρηξης των τιμών των ζωοτροφών που απειλεί τη βιωσιμότητά του. Σύμφωνα με εξαγγελίες του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η μεταφορά των ζωοτροφών προς την Κρήτη εντάσσεται στο μεταφορικό ισοδύναμο. Ωστόσο, ο τρόπος υλοποίησης της εξαγγελίας αυτής θα κρίνει και το βαθμό που το όφελος αυτό θα φτάσει εν τέλει στους κτηνοτρόφους. Έτσι, στη περίπτωση χορήγησης της επιδότησης στους μεταπωλητές ζωοτροφών οι οποίοι λειτουργούν σε μία ολιγοπωλιακή αγορά, το όφελος πιθανότατα θα απορροφηθεί εξ’ ολοκλήρου από αυτούς και δε θα οδηγήσει σε μείωση των τιμών λιανικής πώλησης των ζωοτροφών προς τους κτηνοτρόφους.
Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με τη σημασία ενίσχυσης και στήριξης του κτηνοτροφικού κλάδου της Κρήτης ούτως ώστε να ανταποκριθεί στις πληθωριστικές πιέσεις,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός
1) Προτίθεται να θεσπίσει την καταβολή του «Μεταφορικού Ισοδυνάμου» απευθείας στους κτηνοτρόφους της Κρήτης;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Βαρδάκης Σωκράτης
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Ξανθός Ανδρέας
Πολάκης Παύλος