Στη Βουλή το θέμα από τον Χάρη Μαμουλάκη
Την αποκατάσταση της αδικίας εις βάρος των συνταξιούχων της πρώην ΑΤΕ οι οποίοι έπαψαν να λαμβάνουν επικουρική σύνταξη, αναδεικνύει με την κατάθεση σχετικής Ερώτησης προς τον Υπουργό Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, με την συνυπογραφή 31 ακόμη Βουλευτών.
«Με στόχο την εξασφάλιση της ισότιμης αντιμετώπισης των ασφαλισμένων, το 2018 καθιερώθηκε μία ενιαία ρύθμιση ως προς το χρόνο έναρξης και λήξης του δικαιώματος επικουρικής σύνταξης από το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Η αναγκαιότητα εξασφάλισης της μη διακριτικής αλλά ισότιμης μεταχείρισης όλων των ασφαλισμένων, θα έπρεπε να θεωρείται δεδομένη. Δυστυχώς, στην συγκεκριμένη περίπτωση αυτό δεν ισχύει. Γι’ αυτό και καλούμε για μια ακόμη φορά την κυβέρνηση να αποκαταστήσει την αδικία της άνισης μεταχείρισης εις βάρος των συνταξιούχων της πρώην ΑΤΕ.».
Αναλυτικά η Ερώτηση προς τον Υπουργό Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων με θέμα: «Θα αποκατασταθεί η αδικία άνισης μεταχείρισης των συνταξιούχων της πρώην ΑΤΕ οι οποίοι έπαψαν να λαμβάνουν από 01.07.2014 επικουρική σύνταξη;»
Με στόχο την εξασφάλιση της ισότιμης αντιμετώπισης των ασφαλισμένων το 2018 με το άρθρο 8 του ν.4578 (Α’200) καθιερώθηκε μία ενιαία ρύθμιση ως προς το χρόνο έναρξης και λήξης του δικαιώματος επικουρικής σύνταξης από το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (ΕΤΕΑΕΠ). Συγκεκριμένα, προβλέφθηκε η ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 1 του ν.4554/2018 (Α’130) στις επικουρικές συντάξεις. Έτσι, ως προϋπόθεση έναρξης καταβολής της επικουρικής σύνταξης ορίστηκε η προηγούμενη συνταξιοδότηση από το φορέα κύριας ασφάλισης ενώ, ως χρόνος λήξης του δικαιώματος σύνταξης λόγω γήρατος ορίστηκε το τέλος του μήνα κατά τον οποίο επήλθε ο θάνατος του συνταξιούχου. Η εν λόγω διάταξη εφαρμόζεται από 03.12.2018. Ωστόσο, δεν υπάρχει ίση μεταχείριση μίας μερίδας συνταξιούχων της πρώην Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδας (ΑΤΕ).
Πιο συγκεκριμένα, για τους εν λόγω συνταξιούχους της ΑΤΕ, κατόπιν της με αριθμ.261/21.05.2014 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) διακόπηκε η καταβολή επικουρικών συντάξεων από την 01.07.2014. Η απόφαση στηρίχθηκε στο πρώτο εδάφιο του άρθρου 10 του Κανονισμού του Ειδικού Λογαριασμού Επικούρησης Μελών (τ.ΕΛΕΜ) σύμφωνα με το οποίο: η μηνιαία επικούρηση βαρύνει το Επικουρικό για όσο χρόνο ασφαλίστηκε το μέλος σε αυτό ως εν ενεργεία υπάλληλος. Έτσι, διακόπηκε η καταβολή επικουρικής σύνταξης σε όσους συνταξιούχους διαπιστώθηκε ότι εξακολουθούσε αυτή να καταβάλλεται κατά την 01.07.2014 καθώς, στις ατομικές συνταξιοδοτικές αποφάσεις τους είχε παρέλθει η αναγραφόμενη ημερομηνία λήξης καταβολής. Έτσι, παρατηρείται το φαινόμενο συνταξιούχοι του τΕΛΕΜ με τα ίδια ασφαλιστικά χαρακτηριστικά και μοναδική διαφορά ότι κατά την 21η Μαΐου 2012 ή και μέχρι την 4η Δεκεμβρίου 2018 ο χρόνος που λάμβαναν σύνταξη ταυτίζονταν με το χρόνο που ασφαλίστηκαν ως εν ενεργεία υπάλληλοι να μην έχουν δικαίωμα στην επικούρηση. Αντιθέτως, όσοι υποβάλλουν αίτηση συνταξιοδότησης από 1.1.2015 και η σύνταξή τους υπολογίζεται βάσει του άρθρου 42 του ν. 4052/2012 η σύνταξη καταβάλλεται ισόβια με το ίδιο να ισχύει και μετά την έναρξη ισχύος του ν.4578/2018.
Με βάση τα παραπάνω κατατέθηκε η με Α.Π. 7083/07.06.2021 ερώτηση προς το αρμόδιο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προκειμένου να λάβουμε γνώση για τις κυβερνητικές προθέσεις ως προς τη νομοθετική ρύθμιση του ζητήματος της άνισης αυτής μεταχείρισης των συνταξιούχων της πρώην ΑΤΕ οι οποίοι έπαψαν να λαμβάνουν από 01.07.2014 επικουρική σύνταξη. Το Υπουργείο στο με Α.Π. 51102/15.07.2021 απαντητικό του έγγραφο αναφέρει το άρθρο 10 του Κανονισμού του ΕΛΕΜ και δεν παραλείπει να αναφερθεί στο σημείο που προβλέπει ότι: οι επικουρικές συντάξεις, μετά την εξάντληση του πιο πάνω χρόνου, καταβάλλονταν από τη πρώην ΑΤΕ, βάσει των άρθρων 69 και 127 του Οργανισμού της. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 38 του ν.3522/2006 με το όποιο προβλέφθηκε ότι από 01.01.2007 οι ασφαλισμένοι και συνταξιούχοι του ΕΛΕΜ υπάγονται στο Ενιαίο Ταμείο Ασφάλισης Τραπεζοϋπαλλήλων (ΕΤΑΤ) και πως η ΑΤΕ με την καταβολή 380 εκατ. ευρώ καλύπτει την οικονομική επιβάρυνση που προκύπτει για το ΕΤΑΤ. Κατόπιν, το ΕΤΑΤ εντάχθηκε με το άρθρο 36 του ν.4052/2012 στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ). Το ΕΤΕΑ μετονομάστηκε με το άρθρο 74 του ν.4387/2016 σε Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (ΕΤΕΑΕΠ) το οποίο κατόπιν εντάχθηκε στον e-Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ). Υπάρχει λοιπόν μία διάδοχη κατάσταση ως προς τα ταμεία που ανέλαβαν την υποχρέωση καταβολής των οφειλόμενων ποσών κύριας και επικουρικής σύνταξης. Επιπλέον, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στο έγγραφό του μνημονεύει την απόρριψη προσφυγής του Συλλόγου Συνταξιούχων ΑΤΕ από το 2ο Τριμελές Πρωτοδικείο Αθηνών με το αιτιολογικό ότι στερείτο εκτελεστού χαρακτήρα. Τέλος, σημειώνει πως μέχρι την έναρξη ισχύος του άρθρου 8 του ν.4578/2018 ήτοι, την 4η/12/2018, για την έναρξη και λήξη του δικαιώματος επικουρικής σύνταξης εφαρμόζονταν οι οικείες καταστατικές διατάξεις των ενταχθέντων φορέων, ενώ για όσους υποβάλλουν αίτηση συνταξιοδότησης από 1.1.2015 και η σύνταξή τους υπολογίζεται βάσει του άρθρου 42 του ν. 4052/2012 όπως ισχύει, η σύνταξη καταβάλλεται ισόβια.
Με δεδομένα τα ανωτέρω, το ότι η μνημονευόμενη απόφαση του 2ου Τριμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών που έκρινε ως απαράδεκτη την προσφυγή καθώς στερείτο εκτελεστού χαρακτήρα δε τεκμηριώνει κάτι ως προς την ουσία της προσφυγής που δεν είναι άλλη από την ανάγκη εξασφάλισης της μη διακριτικής αλλά ισότιμης μεταχείρισης όλων των ασφαλισμένων αλλά και σε συνδυασμό με το ότι δε λάβαμε σαφή απάντηση αναφορικά με τις κυβερνητικές προθέσεις νομικής επίλυσης του ζητήματος ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
1. Προτίθεστε να ρυθμίσετε νομοθετικά το ζήτημα της άνισης μεταχείρισης των συνταξιούχων της πρώην ΑΤΕ οι οποίοι έπαψαν να λαμβάνουν από 01.07.2014 επικουρική σύνταξη;
2. Κρίνετε ότι εφαρμόστηκαν ορθώς οι καταστατικές διατάξεις του ΕΛΕΜ κατά της λήψη της με αριθμ. 261/21.05.2014 απόφασης του Δ.Σ. του ΕΤΕΑ;
3. Κρίνετε πως για την εν λόγω μερίδα συνταξιούχων της πρώην ΑΤΕ είχε επέλθει λήξη του δικαιώματος δια βίου επικούρησης κατά τη λήψη της από 21.05.2014 απόφασης του Δ.Σ. του ΕΤΕΑ;
4. Το ΕΤΑΤ είχε αναλάβει την υποχρέωση καταβολής εφ’ όρου ζωής επικουρικής σύνταξης ως διάδοχος της σχετικής υποχρέωσης της ΑΤΕ; Το ΕΤΕΑ ως διάδοχος φορέας του ΕΤΑΤ είχε αντίστοιχα την υποχρέωση καταβολής εφ’ όρου ζωής επικουρικής σύνταξης;
5. Το ΕΤΕΑ κατά τη λήψη της με αριθμ.261/21.05.2014 απόφασης του Δ.Σ. σε ποιες ενέργειες όφειλε να προβεί για την εφαρμογή και του δεύτερου εδαφίου του άρθρου 10 του Κανονισμού του ΕΛ.ΕΜ που προβλέπει την καταβολή εφ’ όρου ζωής επικουρικής σύνταξης από την πρώην ΑΤΕ βάσει των άρθρων 69 και 127 του Οργανισμού της;
6. Προέβη το ΕΤΕΑ σε όλες τις δέουσες ενέργειες προκειμένου για τη συνολική, και όχι μόνο κατά το δυσμενές του μέρος, εφαρμογή του άρθρου 10 του Κανονισμού του ΕΛΕΜ;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Αλεξιάδης Τρύφωνας
Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Κόκκαλης Βασίλειος
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπακαδήμα Φωτεινή
Μπαλάφας Γιάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπουρνούς Γιάννης
Νοτοπούλου Κατερίνα
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Γιάννης
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Συρμαλένιος Νίκος
Τόλκας Άγγελος
Φάμελλος Σωκράτης
Φωτίου Θεανώ
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Ψυχογιός Γεώργιος