Το δικαίωμα στη στέγαση κατατάσσεται στα θεμελιώδη δικαιώματα του ευρωπαίου πολίτη και που σύμφωνα με την παρ.4 του άρθρου 21 του Ελληνικού Συντάγματος η απόκτηση κατοικίας από αυτούς που τη στερούνται ή που στεγάζονται ανεπαρκώς αποτελεί αντικείμενο ειδικής φροντίδας του Κράτους. Σύμφωνα με Έκθεση του ΔΝΤ του 2021, ο βασικός λόγος για τη δυσκολία απόκτησης, από όλους, αξιοπρεπούς στέγασης είναι η αύξηση του κόστους ενοικίασης και η μείωση του εισοδήματος από την εργασία. Επί κυβερνήσεως Ν.Δ. η χώρα μας κατατάχθηκε στην κορυφή της Ευρώπης ως προς το κόστος ενοικίου αλλά και ως προς το ποσοστό καθυστερήσεων στις πληρωμές για κόστη στέγασης το οποίο για το έτος 2021 ανήλθε στο 36,4%. Παράλληλα, η συγκριτική κατάταξη της Ελλάδας αναφορικά με τους μισθούς των εργαζομένων είναι αποκαρδιωτική. Απολογιστικά, και με βάση τα δημοσιευμένα στοιχεία, το επιτελικό κράτος του κ. Μητσοτάκη δε διευκόλυνε καθόλου την απόκτηση αξιοπρεπούς στέγης από όλους.
Η δε στεγαστική πολιτική που σχεδίασε η Ν.Δ. ήταν άλλο ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα με τίτλο «Το σπίτι μου» που επιχειρεί να εξαπατήσει νέους, φτωχούς, ευάλωτους και ιδιοκτήτες ακινήτων. Ένας νόμος που προτρέπει, μεταξύ άλλων, τους νέους να πάρουν δάνειο, αποκρύπτοντας τον κίνδυνο να χαρακτηριστούν ως κακοπληρωτές αφού η εξυπηρέτηση των δανείων προϋποθέτει μόνιμη, σταθερή και υψηλά αμειβόμενη εργασία για όσο διάστημα διαρκεί η δανειακή σύμβαση. Το κυβερνητικό επιτελείο έκρινε πως με τα 375 εκατ. ευρώ, άπαξ, με ωφελούμενα νοικοκυριά όχι περισσότερα από 5.000 ότι επιλύει το κλιμακούμενο στεγαστικό πρόβλημα της χώρας μας. Η βούληση του κ. Μητσοτάκη να μην αντιμετωπίσει το πρόβλημα αποδεικνύεται και από το ότι ενέταξε στη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με μόλις 1,3 εκατ. ευρώ την ανακαίνιση 100 διαμερισμάτων με ωφελούμενους μόνο 250 ευάλωτους δικαιούχους. Αυτή είναι η χωρίς αποκλεισμούς κοινωνική πολιτική που σχεδιάζει και εφαρμόζει η Νέα Δημοκρατία, όταν για παράδειγμα η αντίστοιχη χρηματοδότηση στην Πορτογαλία ανέρχεται στα 2,7 δις. ευρώ.
Στην ίδια κατεύθυνση με τα πεπραγμένα της Ν.Δ. κινείται και το προεκλογικό της πρόγραμμα. Ωφελεί τις τράπεζες, διευρύνοντας το πελατολόγιο τους βάζοντας τους νέους έως 39 ετών στη μέγγενη των δανείων, κάνει αυθαίρετες και ατεκμηρίωτες αναφορές σε ανέγερση 2.500 κοινωνικών κατοικιών, παραλείποντας να αναφέρει ότι οι κυρίως ωφελούμενοι του προγράμματος θα είναι οι εργολάβοι στους οποίους θα ανήκει η εκμετάλλευση των ακινήτων για άγνωστο χρόνο και με άγνωστο το ενοίκιο που θα υποχρεούνται να καταβάλουν οι δικαιούχοι και κάνει λόγο για ανακαίνιση 4.000 κενών κατοικιών ιδιοκτησίας του δημοσίου.
Εμείς, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, λέμε καταρχήν ότι όσο είναι σε ισχύ ο πτωχευτικός νόμος του κ. Μητσοτάκη, όσο δεν προστατεύεται η πρώτη κατοικία και όσο δε μπαίνουν περιορισμοί στη βραχυχρόνια μίσθωση, η στεγαστική κρίση θα σοβεί. Για το ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ η κατοικία είναι δικαίωμα αλληλένδετο με τη προστασία της πρώτης κατοικίας και όχι αντικείμενο κερδοσκοπίας. Στο υφιστάμενο έλλειμμα δημόσιας πολιτικής για την κατοικία απαντάμε με μία ολιστική στεγαστική προσέγγιση. Στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε το καθολικό αυτό δικαίωμα, με ιδιαίτερη έμφαση στους νέους και τις νέες, ειδικά αν λάβουμε υπόψη ότι το ποσοστό των νέων που μένει με τους γονείς του έχει εκτιναχτεί στο 73%, από 58% το 2008, τοποθετώντας τη χώρα στη δεύτερη χειρότερη θέση στην ΕΕ μετά την Κροατία. Με το δικό μας «Συμβόλαιο για την Αλλαγή» δεσμευόμαστε να εφαρμόσουμε ένα πλέγμα δημόσιων πολιτικών και εργαλείων. Έτσι, θα: α. νομοθετήσουμε νέο πλαίσιο για το δικαίωμα στη στέγη, β. διπλασιάσουμε την επιδότηση ενοικίου σε νέους από 25 έως 44 ετών, από 70 ευρώ σε 140 ευρώ μηνιαίως για μονοπρόσωπο νοικοκυριό και από 175 ευρώ σε 350 ευρώ μηνιαίως για ζευγάρι με 2 παιδιά, αυξάνοντας παράλληλα το εισοδηματικό όριο από 7.000 ευρώ σε 10.000 για μονοπρόσωπο νοικοκυριό και από 17.500 ευρώ σε 25.000 για ζευγάρι με δύο παιδιά. Μία επιδότηση που αφορά 150.000 νοικοκυριά με 400.000 μέλη, γ. μεριμνήσουμε για τη δημιουργία νέας φοιτητικής στέγης, δ. δημιουργήσουμε τράπεζα στέγης για προσφορά οικονομικά προσιτών κατοικιών σε νέα ζευγάρια, ε. ελέγξουμε αλλά και ρυθμίσουμε την αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης που αποτελεί μία από τις βασικές αιτίες των αυξημένων τιμών αγοράς και ενοικίων κατοικιών όπως π.χ. μέσω της απαγόρευσης άσκησης της δραστηριότητας βραχυχρόνιας μίσθωσης από νομικά πρόσωπα.
Για το ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ η προσιτή οικονομικά στέγη για όλους αποτελεί δικαίωμα αδιαπραγμάτευτο αλλά και όρος δεσμευτικός του «Συμβολαίου για αλλαγή»!