Που οφείλεται η καθυστέρηση ανάδειξης προσωρινού αναδόχου; Ερώτηση Χάρη Μαμουλάκη προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
Απαντήσεις για το που οφείλεται η καθυστέρηση ανάδειξης προσωρινού αναδόχου για τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, ζητάει ο Τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Χάρης Μαμουλάκης, με την κατάθεση σχετικής Ερώτησης προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, με την συνυπογραφή 11 ακόμη Βουλευτών.
«Όπως είχαμε δεσμευτεί, φέρνουμε για μια ακόμη φορά τις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στο έργο του ΒΟΑΚ στη Βουλή» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Ζητώντας απαντήσεις σε μια σειρά κρίσιμων ερωτημάτων, προσπαθούμε να πιέσουμε την Κυβέρνηση της ΝΔ να πράξει το αυτονόητο: Να ξεκινήσει ένα τόσο σημαντικό έργο για ολόκληρη την Κρήτη, που παραμένει στάσιμο εδώ και πεντέμισι περίπου χρόνια. Ένα έργο, ο διαγωνισμός του οποίου ξεκίνησε από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και που η μόνο συνεισφορά της ΝΔ είναι η εκτόξευση του κόστους του και η προσθήκη διοδίων για όλους τους οδηγούς. Είμαστε αποφασισμένοι να μην σταματήσουμε να πιέζουμε, μέχρι να δούμε τα πραγματικά εργοτάξια να λειτουργούν στον ΒΟΑΚ.».
Αναλυτικά η Ερώτηση προς τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα: «Που οφείλεται η καθυστέρηση ανάδειξης προσωρινού αναδόχου για τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ;».
Τον Ιούνιο του 2018 επί κυβερνητικής θητείας του ΣΥΡΙΖΑ δημοσιεύτηκε η πρόσκληση υποβολής προσφορών για το διεθνή διαγωνισμό ανάθεσης σύμβασης παραχώρησης του έργου: «Μελέτη, κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά- Ηράκλειο». Το εν λόγω έργο, έχει μήκος περί τα 155 χιλ. με παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο περί τα 80 χιλ. Περιλαμβάνει, τέσσερα οδικά τμήματα και τρείς παρακάμψεις. H διατομή του Οδικού Άξονα είναι τετράιχνη πλάτους 21,50m χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις και τα τεχνικά έργα που περιλαμβάνει είναι: 17 Ανισόπεδοι κόμβο/ ημικόμβοι, 75 Γέφυρες, 21 Σήραγγες, 18 Σήραγγες ανοικτής εκσκαφής, 58 Ανισόπεδες Διαβάσεις, 136 Οχετούς και 266 Έργα Αντιστήριξης. Παράλληλα, τελεί σε προαίρεση και η ένταξη, στη σύμβαση παραχώρησης, του οδικού τμήματος Κίσσαμος-Χανιά. Η παρακαταθήκη του ΣΥΡΙΖΑ στο πολυπόθητο αυτό έργο είναι αδιαμφισβήτητη. Η Ν.Δ. και παρά τις όποιες προσπάθειες να υποβαθμίσει τα πεπραγμένα του ΣΥΡΙΖΑ συνέχισε με το σχεδιασμό που παρέλαβε, με σημαντικές ωστόσο καθυστερήσεις, καθώς έχουν παρέλθει πεντέμισι χρόνια χωρίς να έχουν: αναδειχθεί ο προσωρινός ανάδοχος και εκκινήσει η κατασκευή του έργου.
Πιο συγκεκριμένα, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ με τη με αριθμ. Πρωτ. Δ16/ ΒΟΑΚ/οικ.612/14-06-2018 Απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, εγκρίθηκαν: η διενέργεια Διεθνούς Διαγωνισμού για την ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο Τμήμα Χανιά-Ηράκλειο» και το Τεύχος Πρόσκλησης Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος (Α΄ Φάσης του Διαγωνισμού), (ΑΔΑΜ: 18PROC003284758 2018-06-19). Κατόπιν, με τις με αριθ. πρωτ. Δ16/ΒΟΑΚ/810/25-07-2018, Δ16/ΒΟΑΚ/983/06-09-2018 και Δ16/ΒΟΑΚ/1123/04-10-2018 Αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών τροποποιήθηκαν άρθρα της Προκήρυξης της Α΄ Φάσης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος. Τέλος, στις 22 Μαρτίου 2019 με τη με αριθμ. Δ16/ΒΟΑΚ/432 Απόφαση εγκρίθηκαν το Πρακτικό της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού Α΄ Φάσης και η συνέχιση στο επόμενο Β’ στάδιο του Διαγωνισμού. Συνοπτικά ο ΣΥΡΙΖΑ σχεδίασε, εκκίνησε ολοκλήρωσε την Α’ φάση και ενέκρινε τη συνέχιση στο Β΄ στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας σε λιγότερο από ένα χρόνο.
Η Ν.Δ. αρχίζει να ασχολείται με το πολυπόθητο έργο του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ το 2022 με καθυστέρηση τρεισήμισι ετών. Έτσι, το Δεκέμβριο του 2022 εγκρίνεται το Τεύχος Πρόσκλησης Δεσμευτικών Προσφορών της Β’ Φάσης του Διεθνούς Διαγωνισμού για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης του έργου. Οι σχετικές δηλώσεις των καθ’ ύλην αρμόδιων εκείνης της εποχής έχουν ως εξής: 21 Ιουλίου 2022 Κ. Καραμανλής: «Μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, θα προχωρήσουμε με τις δεσμευτικές προσφορές και μέσα στο 2023 θα ξεκινήσουν και σε αυτό το τμήμα οι εργασίες», 26 Ιουλίου 2022 Γ. Καραγιάννης: «…το μεγάλο κομμάτι της παραχώρησης Χανιά – Ηράκλειο προχωράει στην επόμενη φάση των δεσμευτικών προσφορών, με στόχο να έχουμε δεσμευτικές προσφορές αρχές του 2023», 27 Ιουλίου 2022 Γ. Καραγιάννης: «εντός του 2021 δημοπρατήσαμε, εντός του 2022 στήνονται εργοτάξια και εντός του 2023 θα είναι σε πλήρη ανάπτυξη όλο το έργο», 28 Ιουλίου 2022 Γ. Καραγιάννης «Για το μεγάλο έργο της παραχώρησης Χανιά – Ηράκλειο εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι και πλέον προχωρά η Β’ Φάση του Διαγωνισμού όπου προβλέπεται η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών με στόχο μέσα στο 2023 να στηθούν εργοτάξια και σε αυτό το τμήμα», 05 Σεπτεμβρίου 2022 K. Καραμανλής: «Στην τελική ευθεία το Χανιά- Ηράκλειο» και Γ. Καραγιάννης «…πλέον ο διαγωνισμός έχει περάσει στη δεύτερη φάση για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών των συμμετεχόντων στη διαγωνιστική διαδικασία μέχρι το τέλος του έτους, ώστε το έργο να συμβασιοποιηθεί εντός του 2023», 31 Οκτωβρίου 2022 Γ. Καραγιάννης: «όσον αφορά το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, ως τα τέλη Νοεμβρίου θα ξεκινήσει η Β’ Φάση του Διαγωνισμού και στο α’ τρίμηνο του 2023 θα έχουμε προσωρινό ανάδοχο». Βέβαια, κρίνοντας εκ του αποτελέσματος οι όποιες κυβερνητικές δηλώσεις είχαν επικοινωνιακή σκοπιμότητα καθώς εντός του 2023 ούτε προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε, ούτε εργοτάξια στήθηκαν.
Οι ενέργειες στις οποίες προέβη η Ν.Δ. εντός του 2023 συνοψίζονται ως ακολούθως: Το Φεβρουάριο του 2023 εγκρίνεται το 1ο Τεύχος Μεταβολών της Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών και της Ειδικής Συγγραφής Υποχρεώσεων (Ε.Σ.Υ.) και το Σχέδιο της Σύμβασης Παραχώρησης. Τον Απρίλιο του 2023 εγκρίνεται το 2ο Τεύχος Μεταβολών της Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών της B’ Φάσης και το 1ο Τεύχος Μεταβολών του Σχεδίου της Σύμβασης Παραχώρησης. Επίσης, μετατίθεται η ημερομηνία υποβολής προσφορών από 20/04/2023 σε 08/05/2023 και εντός του Μάϊου του ιδίου έτους εγκρίνεται το 3ο Τεύχος Μεταβολών της Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών και το 2ο Τεύχος Μεταβολών του Σχεδίου της Σύμβασης Παραχώρησης. Στις 19.05.2023 συγκροτείται η Επιτροπή για τη διενέργεια της Β΄ Φάσης του Διεθνούς Διαγωνισμού για την ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης και τον Αύγουστο του 2023 εγκρίνεται το πρακτικό ελέγχου και αξιολόγησης φακέλων «Δικαιολογητικά Μεταβολών». Τέλος, στις 19.09.2023 εγκρίνεται το πρακτικό εξέτασης των φακέλων Α’ – Δικαιολογητικά Συμμετοχής του συνόλου των Προσφερόντων, ήτοι των: 1. «ΕΝΩΣΗ ΙΔΟΜΕΝΕΑΣ» ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΑΒΑΞ-EGIS-MERIDIAM, 2. «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών, Ακινήτων, Κατασκευών, 3. ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.- ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε..
Με δεδομένα τα ανωτέρω το ότι έχουν παρέλθει τέσσερεις μήνες από την έγκριση του πρακτικού εξέτασης των δικαιολογητικών συμμετοχής του συνόλου των προσφερόντων στη διαγωνιστική διαδικασία και παρουσιάζονται καθυστερήσεις στον έλεγχο των τεχνικών και οικονομικών προσφορών στη βάση του οποίου θα προκύψει ο προσωρινός ανάδοχος ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
1. Έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος των τεχνικών και οικονομικών προσφορών των Προσφερόντων; Εάν όχι πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί;
2. Που οφείλεται η καθυστέρηση ως προς την ανάδειξη του προσωρινού ανάδοχου για τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ;
3. Πότε θα έχουν ολοκληρωθεί: η αποστολή της σύμβασης παραχώρησης στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έγκριση και η κατάθεση της υπογραφείσας σύμβασης παραχώρησης για κύρωση από τη ΒτΕ;
4. Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί επισήμως η διαγωνιστική διαδικασία αλλά και η κατασκευή του έργου ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο που εκκίνησε το 2018;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Αποστολάκης Ευάγγελος
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βέττα Καλλιόπη
Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Μάλαμα Κυριακή
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Παππάς Πέτρος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Χρηστίδου Ραλλία