Ερώτηση προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών, Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, Ανάπτυξης και Εσωτερικών
Η οδική ασφάλεια και ο κλάδος του τεχνικού ελέγχου οχημάτων βρίσκεται στο επίκεντρο της νέας Κοινοβουλευτικής παρέμβασης του Τομεάρχη Υποδομών & Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτή Ηρακλείου Χάρη Μαμουλάκη, ο οποίος προχώρησε στην κατάθεση Ερώτησης προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών, Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, Ανάπτυξης και Εσωτερικών, με την συνυπογραφή 17 ακόμη Βουλευτών.
«Η σημασία της διενέργειας περιοδικών τεχνικών ελέγχων των κυκλοφορούντων οχημάτων σε όρους περιβαλλοντικούς και ασφάλειας είναι αυτονόητη» αναφέρει ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Η ολοκλήρωση τεχνικών ελέγχων σύμφωνα με την προβλεπόμενη συχνότητα, η ουσιαστική εποπτεία του θεσμού τους αλλά και η λειτουργία της αγοράς σε όρους υγιούς ανταγωνισμού κρίνονται ως ζητήματα μείζονος σημασίας, ενώ η εφαρμογή τους είναι επίσης μια αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας. Γι’ αυτό και φέρνουμε το ζήτημα στη Βουλή, ζητώντας από τους συναρμόδιους Υπουργούς απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα.».
Αναλυτικά η Ερώτηση προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών, Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, Ανάπτυξης και Εσωτερικών με θέμα: «Λειτουργεί υγιώς και εποπτεύεται επαρκώς ο κλάδος Τεχνικού ελέγχου οχημάτων;»
Ο τεχνικός έλεγχος των οχημάτων συμβάλλει αποφασιστικά στην αξιοπιστία των κυκλοφορούντων οχημάτων, στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και στην οδική ασφάλεια. Η ολοκλήρωση τεχνικών ελέγχων σύμφωνα με την προβλεπόμενη συχνότητα, η ουσιαστική εποπτεία του θεσμού τους αλλά και η λειτουργία της αγοράς σε όρους υγιούς ανταγωνισμού κρίνονται προς τούτο μείζονος σημασίας.
Πιο συγκεκριμένα, τα σχετικά με τον τεχνικό έλεγχο οχημάτων ρυθμίζονται κυρίως από το ν.2963/2001 (Α΄268) αλλά και από υπουργικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότησή του. Ο τεχνικός έλεγχος διενεργείται από εξουσιοδοτημένα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ) δημόσια και ιδιωτικά. Ως προς τα ιδιωτικά (ΙΚΤΕΟ) προβλέπονται ότι: ιδρύονται από φυσικά ή νομικά πρόσωπα με αποκλειστικό έργο τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων, καθένα από τα πρόσωπα αυτά δε μπορεί να ιδρύσει περισσότερα από 7 στο σύνολο της Επικράτειας, για τη διαδικασία λειτουργίας τους ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναγγελία έναρξης λειτουργίας συνοδευόμενη από το σύνολο των δικαιολογητικών που προβλέπονται στα άρθρα 7 και 8 (άδεια ίδρυσης και άδεια λειτουργίας αντίστοιχα) της Y.A. 48597/5875/2009 (Β΄ 1975) όπως ισχύουν. Επιπλέον, για το απασχολούμενο σε αυτά προσωπικό ισχύουν αριθμητικοί περιορισμοί αλλά και τυπικά προσόντα που πρέπει να διαθέτει. Τέλος, υπόκεινται σε έλεγχο (εξ’ αποστάσεως και επιτόπιο) για τη διαπίστωση παραβάσεων που μπορεί να επισύρουν διοικητικές κυρώσεις στους ίδιους του φορείς ΚΤΕΟ αλλά και στο ελεγκτικό προσωπικό τους.
Η τιμολογιακή πολιτική των ΙΚΤΕΟ διαμορφώνεται από τα ίδια ωστόσο το ποσό του ενός (1) ευρώ ανά διενεργούμενο από αυτά περιοδικό τεχνικό έλεγχο οχήματος – εξαιρουμένων των επανελέγχων – αποδίδεται στο Ελληνικό Δημόσιο για την κάλυψη των εξόδων εποπτείας και ελέγχου του θεσμού του περιοδικού τεχνικού ελέγχου οχημάτων και την αντιμετώπιση της αποχής από αυτόν, στη χώρα. Από την άλλη τα τέλη διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου (αρχικού και επανελέγχου) στα Δημόσια ΚΤΕΟ όπως καθορίστηκαν με την Αριθ. 9761 (Β’ 367/27.01.2023) ΚΥΑ ανέρχονται με βάση την κατηγορία οχήματος από 30,89 έως 65,04 € για αρχικό έλεγχο και από 3,25 έως και 7,32 € για επανέλεγχο.
Παράλληλα, με το ν.3446/2006 (Α’ 49) ρυθμίστηκαν ζητήματα σχετικά με την οργάνωση και λειτουργία αρχών ελέγχου κυκλοφορίας των οχημάτων, τις επιβατικές μεταφορές κ.ά. Ως προς τις υποχρεώσεις των ιδιοκτήτων οχημάτων για τη διενέργεια τεχνικού ελέγχου και με βάση τη διαπίστωση μη διενέργειάς του αλλά και προκειμένου να εντοπιστούν οι περιπτώσεις εκπροθέσμου τεχνικού ελέγχου πέραν των έξι μηνών εκδόθηκαν κατ’ εξουσιοδότηση των άρθρων 18 και 18Α του ιδίου νόμου οι υπ’ αριθ. οικ. 78387/6468 (Β΄ 2843/24.12.2015) και Αριθ. οικ. 49372/3352 (Β΄ 2726/4.8.2017) κοινές υπουργικές αποφάσεις. Με τις εν λόγω ΚΥΑ καθορίζονταν η ηλεκτρονική διαδικασία εντοπισμού των ως άνω ιδιοκτητών οχημάτων και βεβαίωσης του προστίμου καθώς και ζητήματα που άπτονται του περιοδικού τεχνικού ελέγχου μηχανοκίνητων οχημάτων και των ρυμουλκούμενων τους σε συμμόρφωση με την οδηγία 2014/45/ΕΚ. Παρότι το νομοθετικό πλαίσιο διενέργειας διασταυρωτικών ελέγχων υπήρχε το 2024 με τα άρθρα 21-23 του ν.5513 (Α’ 96/21.06.2024) εισάγονται πάλι ρυθμίσεις αναφορικά με τους ηλεκτρονικούς διασταυρωτικούς ελέγχους στα υπόχρεα σε έλεγχο από ΚΤΕΟ οχήματα γεγονός που αναδεικνύει τη μη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που ήδη παρέχονταν.
Με δεδομένα τα ανωτέρω, τη σημασία διενέργειας περιοδικών τεχνικών ελέγχων των κυκλοφορούντων οχημάτων σε όρους περιβαλλοντικούς και ασφάλειας συνδυαστικά με το ότι ο κλάδος θα πρέπει να λειτουργεί σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού,
Ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:
1. Πόσοι έλεγχοι έχουν διενεργηθεί ως προς τη τήρηση των προβλεπόμενων προϋποθέσεων της κείμενης νομοθεσίας σχετικά με την ίδρυση και λειτουργία ΙΚΤΕΟ από το 2019 έως και σήμερα με διάκριση κατά το μέρος που αφορά σε αυτοψίες και σε επιθεωρήσεις;
2. Σε πόσες περιπτώσεις διαπιστώθηκε ότι δεν πληρούνται οι προβλεπόμενες στην κείμενη νομοθεσία προϋποθέσεις σχετικά με την λειτουργία ΙΚΤΕΟ και ως εκ τούτου επιβλήθηκαν διοικητικές κυρώσεις και ποιες ήταν αυτές;
3. Ποιο είναι το ύψος των προστίμων που έχουν εισπραχθεί από το 2019 έως και σήμερα για παραβάσεις των ΙΚΤΕΟ;
4. Ποια είναι τα ετήσια έσοδα που προέρχονται από το Ειδικό Τέλος διενέργειας Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων από το 2019 έως και το 2024;
5. Κρίνουν ότι το αποδιδόμενο ποσό του ενός ευρώ ανά διενεργούμενο από τα ΙΚΤΕΟ περιοδικό τεχνικό έλεγχο οχήματος χρήζει αναπροσαρμογής;
6. Πόσοι διασταυρωτικοί έλεγχοι έχουν διενεργηθεί κατ’ έτος από το 2015 έως και σήμερα προκειμένου για τον εντοπισμό ιδιοκτητών οχημάτων που δε διενήργησαν περιοδικό τεχνικό έλεγχο; Ποιο είναι αντίστοιχα το ύψος των προστίμων που έχουν επιβληθεί ετησίως από το 2015 έως και σήμερα;
7. Ποιος είναι ο αριθμός κυκλοφορούντων οχημάτων στη χώρα μας; Ποιο είναι το ποσοστό κυκλοφορούντων οχημάτων που απέχει από το τεχνικό έλεγχο;
8. Πόσες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στον κλάδο Ιδιωτικών ΚΤΕΟ;
9. Έχει ελεγχθεί εάν υφίσταται κάποιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο που να έχει ιδρύσει περισσότερα των 7 ιδιωτικών Κ.Τ.Ε.Ο. στο σύνολο της Επικράτειας;
10. Στην έννοια του αριθμητικού περιορισμού των 7 ιδιωτικών ΚΤΕΟ εμπίπτει και το δίκτυο ιδιωτικών ΚΤΕΟ;
11. Κρίνουν εύρυθμη τη λειτουργία του κλάδου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων ως προς την εφαρμογή των κανόνων του ν.3959/2011 και των άρθρων 101/102 ΣΛΕΕ;
12. Προτίθενται να παρέμβουν κανονιστικά στον κλάδο Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 11 του ν.3959/2011 προκειμένου να εξετάσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού εάν σε αυτόν επικρατούν συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού;
13. Διαθέτουν ετήσια στοιχεία ως προς τον αριθμό των οχημάτων που υποβλήθηκαν σε τεχνικό έλεγχο από ΙΚΤΕΟ και τι ποσοστό εξ αυτών έλαβε πιστοποιητικό τεχνικού ελέγχου; Ποιο είναι αντίστοιχα το ποσοστό ανεπιτυχών τεχνικών ελέγχων;
14. Πόσα δημόσια ΚΤΕΟ λειτουργούν και πόσους τεχνικούς ελέγχους διενεργούν ετησίως κατά μέσο όρο;
15. Σχεδιάζουν να κωδικοποιήσουν τη νομοθεσία που σχετίζεται με το τεχνικό έλεγχο οχημάτων;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Παππάς Νίκος
Πούλου Παναγιού
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γιώργος
Γιαννούλης Χρήστος
Δούρου Ειρήνη
Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)
Καλαματιανός Διονύσης
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μάλαμα Κυριακή
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Παπαηλιού Γεώργιος
Παππάς Πέτρος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιος Γεώργιος