Κοινή Ερώτηση Χάρη Μαμουλάκη και Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
Την αβεβαιότητα που κυριαρχεί για το μέλλον της Εγνατία Οδός ΑΕ και του προσωπικού της αναδεικνύουν με Κοινή Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών οι Βουλευτές και Τομεάρχες της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Οικονομικών & Ανάπτυξης Χάρης Μαμουλάκης και Μεταφορών και Υποδομών & Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, με την συνυπογραφή 12 ακόμη Βουλευτών.
Αναλυτικά η Ερώτηση προς προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα: «Χωρίς μέλλον η εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. και το προσωπικό της;»
Το 1994 ιδρύθηκε η εταιρεία έργων υποδομής με την επωνυμία «Εγνατία Οδός Α.Ε.» (Β’846/14.11.1994). Η Εγνατία Οδός Α.Ε. είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με μοναδικό μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο, που εποπτεύεται και εκπροσωπείται από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Αποτελεί δε, επιχείρηση κοινής ωφελείας και λειτουργεί σύμφωνα με τους όρους της ιδιωτικής οικονομίας. Σκοπός της εταιρείας είναι, μεταξύ άλλων, η μελέτη, επίβλεψη, κατασκευή, συντήρηση, εξοπλισμός (προμήθεια) και εκμετάλλευση του οδικού άξονα με τον τίτλο «Εγνατία Οδός» και των οδικών αξόνων που την εξυπηρετούν. Η Εγνατία Οδός, ένας οδικός άξονας μήκους 658 χιλιομέτρων, που εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα (Περιφέρεια Ηπείρου) μέχρι τους Κήπους (Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας και Θράκης) στο συνοριακό σταθμό με την Τουρκία, έχει κατασκευαστεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Παράλληλα, τρείς κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις με πλήρως ελεγχόμενες προσβάσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία). Ωστόσο, πρόσφατα δημοσιεύματα αποκαλύπτουν το αμφίβολο μέλλον της εταιρείας και του προσωπικού που απασχολείται σε αυτήν.
Ως ιστορικό σημειώνονται ότι: Το 2011 με την υπ’ αριθ. 195/27-10-2011 απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΦΕΚ Β’ 2501/4-11-2011) παραχωρούνται στο «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ΑΕ» (ΤΑΙΠΕΔ), τα δικαιώματα του ελληνικού δημοσίου άσκησης ψήφου επί ποσοστού 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.», μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας αποκρατικοποίησης της εταιρείας, όπως αυτή περιγράφεται στο Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015. Με την υπ’ αριθ. 215/2012 απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΦΕΚ Β’ 2316/10-08-2012) περιήλθε στο ΤΑΙΠΕΔ, το δικαίωμα για τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου και τριών κάθετων αξόνων. Με το αναθεωρημένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης της ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ που εγκρίθηκε με την υπ’αιρθμ.3/23.9.2023 απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π.) (Β’ 5622) μεταξύ άλλων προβλέπεται η υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης της Εγνατία Οδού η οποία και πραγματοποιήθηκε στις 29 Μαρτίου 2024. Με τη σχετική σύμβαση παραχωρείται στη κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS PROJECTS για 35 χρόνια η συντήρηση και λειτουργία του οδικού άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων, καθώς και των 3 κάθετων οδικών αξόνων συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων.
Παρά το γεγονός ότι η Εγνατία Οδός Α.Ε. διαθέτει μοναδική τεχνογνωσία τόσο σε ζητήματα κατασκευής όσο και σε ζητήματα άσκησης αρμοδιοτήτων που της μεταβιβάστηκαν από το Δημόσιο όπως επί παραδείγματι η διοίκηση, μελέτη, επίβλεψη κατασκευής, παραλαβή, διενέργεια ποιοτικού ελέγχου κ.λπ. επί εργολαβικών συμβάσεων σχετιζόμενων με το έργο της Εγνατίας Οδού λειτουργώντας ως κύριος του έργου που συνηγορούν στο ότι θα έπρεπε να αξιοποιηθεί αναλόγως, εντούτοις πρόσφατα δημοσιεύματα αποκαλύπτουν ότι σε συνάντηση του Υφυπουργού Υποδομών με το Δ.Σ. του σωματείου των εργαζομένων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» στα γραφεία της εταιρείας, εκφράστηκε η πρόθεση του Υπουργείου για το οριστικό κλείσιμο της εταιρείας στις 31/12/2025 και τη μετάβαση αυτής σε καθεστώς οικονομικής εκκαθάρισης, λόγω της επικείμενης παραχώρησης της.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία από το 2014 έχει ενταχθεί στο Μητρώο Φορέων γενικής Κυβέρνησης από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Το σύνολο του υπηρετούντος σε αυτήν προσωπικό κατά την 31η Δεκεμβρίου 2019 αριθμούσε σε 139 άτομα, ενώ σήμερα αριθμεί περί τα 100 άτομα. Η δε χρηματοδότηση των έργων και των λειτουργικών εξόδων της εταιρείας γίνεται με διαδοχικές αυξήσεις του Μετοχικού Κεφαλαίου, το οποίο τροφοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Παράλληλα, μέρος των λειτουργικών δαπανών της και των εξόδων συντήρησης και λειτουργίας καλύπτονται και από τα συνολικά της έσοδα που προέρχονται κυρίως από τη λειτουργία των σταθμών διοδίων και την εκμετάλλευση από μισθώσεις υποδομών της Ε.Ο. Ενδεικτικά, το 2019 τα έσοδα από τη λειτουργία δεκατριών σταθμών διοδίων ανήλθαν σε 99.356.348,04€ (με ΦΠΑ), από τα οποία το ποσό των 7.878.546,50€ που εισπράχθηκε από τα διόδια Προμαχώνα και το ποσό των 1.340.991,60€ που εισπράχθηκε από τα διόδια Ιεροπηγής, διατέθηκε απευθείας για την πληρωμή του Δημόσιου Χρέους της χώρας, (τα ποσά είναι με Φ.Π.Α.). Αντίστοιχα, το 2020 τα έσοδα από τη λειτουργία 16 σταθμών διοδίων ανήλθαν σε 83.478.769,83€ (με ΦΠΑ), από τα οποία το ποσό των 5.444.299,40€ που εισπράχθηκε από τα διόδια Προμαχώνα, το ποσό των 641.978,70€ που εισπράχθηκε από τα διόδια Ιεροπηγής και το ποσό των 4.546.789,60€ που εισπράχθηκε από τα διόδια Στρυμονικού διατέθηκαν απευθείας για την πληρωμή του Δημόσιου Χρέους της χώρας, (τα ποσά είναι με Φ.Π.Α.).
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, σε συνδυασμό με την επικείμενη θέση σε εκκαθάριση της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε. δημιουργούνται εύλογες αμφιβολίες σχετικά με την ετοιμότητα του Υπουργείου να αναλάβει την εποπτεία της σύμβασης παραχώρησης κατά την περίοδο λειτουργίας σε ότι αφορά τη λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση του έργου παραχώρησης καθώς ο όγκος των έργων, μελετών, συμβάσεων και οικονομικών υποχρεώσεων που εκκρεμούν είναι μεγάλος,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Θα εξέταζε, σε αντιδιαστολή με το οριστικό κλείσιμο της εταιρείας «Εγνατία Οδός Α.Ε.», την ανάθεση σε αυτήν της αρμοδιότητας εποπτείας της σύμβασης παραχώρησης με δεδομένο ότι διαθέτει την πλέον κατάλληλη τεχνογνωσία για την αποτελεσματικότερη άσκησή της; Σε αντίθετη περίπτωση από ποιον θα ασκείται η εποπτεία;
2. Ποιο μέλλον σχεδιάζει για το προσωπικό της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε.;
3. Ποιο ποσοστό των εισπράξεων από τα διόδια θα αποδίδεται πλέον στο Δημόσιο;
4. Πως σχεδιάζει να υλοποιηθούν τα έργα υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γιώργος
Γιαννούλης Χρήστος
Δούρου Ειρήνη
Ζαμπάρας Μιλτιάδης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Παπαηλιού Γιώργος
Πολάκης Παύλος
Τσαπανίδου Πόπη
Ψυχογιός Γεώργιος