«Ο νέος Νόμος για το ΕΣΠΑ αναδεικνύει για μία ακόμη φορά τη μεροληψία με την οποία η κυβέρνηση της ΝΔ κόπτεται»
Κε Μαμουλάκη ως αναπλ. Τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων της Κ.Ο Σύριζα Π.Σ και ως εισηγητής του νέου Νόμου που αφορά τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή του ΕΣΠΑ 2021- 2027 παρατηρήσατε έλλειψη συντονισμού, γραφειοκρατία ακόμη και πελατειακές σχέσεις, θα θέλαμε να μας πείτε που εντοπίζετε αυτές τις παρατηρήσεις;
Πράγματι, ο συγκεκριμένος νόμος αναδεικνύει για μια ακόμη φορά την μεροληψία με την οποία η Κυβέρνηση της ΝΔ κόπτεται, υποτίθεται, για την διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή του ΕΣΠΑ της περιόδου 2021 – 2027. Ειδικότερα, σε ότι αφορά την έλλειψη συντονισμού, βλέπουμε ότι ο συγκεκριμένος νόμος ορίζει την λειτουργία όλων των ευρωπαϊκών ταμείων, όχι όμως και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας! Αυτό είναι εντυπωσιακό για δύο λόγους: Πρώτον, γιατί αν υποθέσουμε, όπως ισχυρίζεται η Κυβέρνηση, ότι ο σημερινός νόμος αποτελεί «ό,τι καλύτερο υπάρχει στην διαφάνεια διαχείρισης ευρωπαϊκών πόρων», τότε αποτελεί και ομολογία ότι για τους πόρους τους Ταμείου Ανάκαμψης, η κυβέρνηση έχει λιγότερη ευαισθησία σε ζητήματα διαφάνειας από ότι για το ΕΣΠΑ. Και δεύτερον, γιατί ενώ οι οδηγίες που ενσωματώνει ο σημερινός νόμος έχουν ως βασική μέριμνα τον συντονισμό όλων των Ταμείων και εν γένει των χρηματοδοτικών εργαλείων, το Ταμείο Ανάκαμψης το διαχειρίζεται άλλο Υπουργείο και άλλος Υπουργός.
Ως προς το ζήτημα της γραφειοκρατίας, ο συγκεκριμένος νόμος επιστρέφει σε πλείστα σημεία του σε μορφές και μοντέλα εσωτερικής διοίκησης των υπηρεσιών του ΕΣΠΑ που έχουν δοκιμαστεί κατά το παρελθόν και απαιτούν περισσότερη γραφειοκρατία από την σημερινή, όπως για παράδειγμα η επαναφορά των Ειδικών Υπηρεσιών Εφαρμογής, η δημιουργία δομών με αλληλοεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες κ.α.
Ως προς τις πελατειακές σχέσεις τέλος, είναι προφανές ότι η ιδέα της ύπαρξης μιας εξειδικευμένης ελίτ δημοσίων υπαλλήλων για την διαχείριση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων, θα έπρεπε να σημαίνει και αυξημένα κριτήρια διαφάνειας στις διαδικασίες προσλήψεων, τοποθετήσεων και ιεραρχικής ανέλιξης των στελεχών των διαχειριστικών αρχών. Ή τουλάχιστον θα περίμενε κανείς να προβλέπονταν ότι σε αυτούς τους οργανισμούς θα τηρούταν όλα όσα ισχύουν και για όλους τους υπόλοιπους δημόσιους υπαλλήλους. Αντ’ αυτού, η Κυβέρνηση επιλέγει να σταματήσει την αξιοκρατική διαδικασία επιλογής προϊσταμένων που είχε εκκινήσει επί ΣΥΡΙΖΑ, χωρίς να προβλέπει την ύπαρξη ενός σταθερού συστήματος προκήρυξης των θέσεων ευθύνης για τις σχετικές υπηρεσίες. Επιλέγουν την τοποθέτηση προϊσταμένων απευθείας από τον Υπουργό για απροσδιόριστη σε χρονική διάρκεια θητεία, αλλά και τη δημιουργία ενός τεράστιου «παράθυρου» παράκαμψης κάθε αξιοκρατικής διαδικασίας μαζικών και αθρόων προσλήψεων.
Αναφερθήκατε στον κο Πιερακάκη λέγοντας ότι αποτελεί τη μόνη εξαίρεση όσον αφορά τη διαχείριση των κονδυλίων και τη λογοδοσία περί αυτών, σε σχέση με το υπουργείο ανάπτυξης που λειτουργεί συγκεντρωτικά ως προς τα έργα των υπόλοιπων υπουργείων και που εντάσσονται στο Εσπα 2021-2027, γιατί πιστεύετε κάτι τέτοιο και υπάρχει αυτή η δυνατότητα για εξαίρεση ενός υπουργείου;
Εδώ αξίζει μια πολύ σύντομη ιστορική αναδρομή: Στο ΕΣΠΑ 2014-2020, η Κυβέρνηση Σαμαρά, προέβλεψε να δημιουργηθεί μια διαχειριστική αρχή ανά τομεακό πρόγραμμα υπό το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Ο ΣΥΡΙΖΑ διατήρησε την δομή στο βαθμό που κρίθηκε ότι αυτή η στρατηγική θα αντιμετώπιζε το πρόβλημα της πολυδιάσπασης των σχετικών υπηρεσιών, όπως και η ΝΔ, όταν ανέλαβε το 2019. Σήμερα, καλούμαστε να ψηφίσουμε ένα νόμο για την διαχείριση του ΕΣΠΑ 2021-2027, πλην του τομέα που άπτεται του κ. Πιερακάκη. Ο οποίος, ως άλλος «γενναίος Γαλάτης Υπουργός» αντιστέκεται στις απαιτήσεις των «Ρωμαίων» για κεντρική διοίκηση όλων των διαχειριστικών αρχών από το Υπουργείο Ανάπτυξης και αποτελεί όντως την εξαίρεση. Το «γιατί» εξαιρείται από την υποχρέωση να παραδώσει την διαχειριστική του αρχή και θα αποφασίζει μόνος τα του οίκου του, δεν αποσαφηνίζεται από τον νόμο. Πολλά μπορούμε να υποθέσουμε…
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε έκτακτη στήριξη στις πληττόμενες από τον κορωνοϊό επιχειρήσεις ύψους 400.000 ευρώ, πως τη βλέπετε αυτή την κίνηση;
Η Κυβέρνηση για μια ακόμη φορά ενεργεί με καθυστέρηση και αποσπασματικά, αποδεικνύοντας ότι δεν είχε – και δεν διαθέτει – κανένα σχέδιο ουσιαστικής αντιμετώπισης της οικονομικών συνεπειών της πανδημίας που πλήττουν το σύνολο των επιχειρήσεων. Ειδικά οι πολύ μικρές, μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις δοκιμάζονται σκληρά εδώ και μια διετία, αλλά αυτό όπως φαίνεται, δεν απασχολεί ιδιαίτερα τον κύριο Μητσοτάκη και το επιτελείο του.
Θα ήθελα να μιλήσουμε και γενικότερα για τα μέτρα στήριξης των νοικοκυριών που αποφάσισε η κυβέρνηση για πετρέλαιο και φυσικό αέριο μέσω οριζόντιας ενίσχυσης των τιμολογίων για ιδιώτες και επιχειρήσεις αλλά για το επίδομα σε χαμηλοσυνταξιούχους και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, από την εξίσωση λείπουν τα καύσιμα στα οποία έχει αποφασιστεί πλαφόν στο μικτό κέρδος, πως σχολιάζετε το μίγμα αυτών των αποφάσεων;
Πρόκειται για καθυστερημένες, άτολμες και αναποτελεσματικές παρεμβάσεις. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για αυτό. Η Κυβέρνηση του κυρίου Μητσοτάκη κώφευε επί μήνες στις προειδοποιήσεις που της απευθύναμε – από το πρώτο εξάμηνο του 2021 – αρκούμενη στις εκτός πραγματικότητας εκτιμήσεις των Υπουργών της περί «παροδικού φαινομένου ανατιμήσεων που θα έχει εξαλειφθεί μέχρι τα Χριστούγεννα του 2021». Ο ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία έχει εγκαίρως προτείνει αποτελεσματικά μέτρα, όπως το πλαφόν στις τιμές ρεύματος και φυσικού αερίου, η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, η μείωση του ΦΠΑ στα βασικά προϊόντα διατροφής και η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 800 ευρώ. Βλέπουμε και τα παραδείγματα άλλων χωρών της Ε.Ε., όπως για παράδειγμα την μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα για όσο διαρκεί η κρίση σε περισσότερες από 18 χώρες της Ε.Ε., αλλά εμείς εδώ, με τη βενζίνη και το πετρέλαιο θέρμανσης να σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, έχουμε τον κύριο Γεωργιάδη να ισχυρίζεται πως δεν μειώνουν τον ΕΦΚ στα καύσιμα γιατί θα ευνοηθούν όσοι έχουν Καγιέν! Απίστευτα πράγματα!
Ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν λέει να κοπάσει και κάθε μέρα αποκαλύπτεται το πιο σκληρό του πρόσωπο, ως γενική απόρροια σε παγκόσμια κλίμακα έχει βάλει φωτιά στις τιμές της ενέργειας. Ο πρωθυπουργός έστειλε κείμενο με 6 σημεία- προτάσεις για να μπει «φρένο» στην αύξηση των τιμών φυσικού αερίου ενώ ήταν εκείνος που πρότεινε μια δέσμη μέτρων για να υπάρξει νέο χρηματοδοτικό εργαλείο προς τα κράτη μέλη της Ε.Ε για τα νοικοκυριά. Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει στο θέμα της ενέργειας και είναι προς τη σωστή κατεύθυνση η κυβέρνηση;
Ο κύριος Μητσοτάκης πιστεύει ότι επειδή “πρότεινε” κάτι πολύ λιγότερο από αυτό που ήδη είχε προτείνει η Κομισιόν μια μέρα νωρίτερα, δηλαδή πλαφόν στις τιμές χονδρικής ρεύματος και αερίου σε κάθε κράτος μέλος, έπεσε η τιμή στο φυσικό αέριο. Ας μην ξεχνάμε επίσης και το ότι ακόμη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πλέον, μιλάει ξεκάθαρα για τα υπερκέρδη των παραγωγών ενέργειας, προτείνοντας την φορολόγησή τους, ενώ ο κ. Μητσοτάκης ψελλίζει κάτι για πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους στη χονδρική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Και μάλιστα την στιγμή που ο ίδιος έχει βάλει ουσιαστικά πλάτη στο καρτέλ που αισχροκερδεί και χειραγωγεί τις τιμές στη χονδρική αγορά ηλεκτρισμού και ενώ, με ευθύνη της Κυβέρνησης, δεν λειτουργεί η προθεσμιακή αγορά και τα διμερή συμβόλαια. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές στην Ελλάδα να είναι απόλυτα εκτεθειμένοι στις διακυμάνσεις της τιμής και στις κρίσεις, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Θυμίζω τέλος και το ότι οι κυβερνώντες, μας μίλαγαν για «αυτορρύθμιση της αγοράς» και «μείωση τιμών» από το φθινόπωρο του 2020. Τι πραγματικά συνέβη, το γνωρίζουν πολύ καλά οι συμπολίτες μας…