Στη Βουλή το θέμα από τους Τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Χάρη Μαμουλάκη και Γιώργο Καραμέρο
Τα ερωτηματικά που προκύπτουν από δυο διαγωνισμούς ψηφιοποίησης συστημάτων του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών αναδεικνύουν με νέα Κοινοβουλευτική παρέμβαση οι Τομεάρχες Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Υποδομών & Μεταφορών Χάρης Μαμουλάκης και Ψηφιακής Πολιτικής Γιώργος Καραμέρος, με την συνυπογραφή 15 ακόμη Βουλευτών.
Αναλυτικά η Ερώτηση προς του Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης με θέμα: «Πορεία υλοποίησης του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Τεχνικών Έργων και Πόρων (ΟΠΣΔΤΕΠ) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».
Τα οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού της δημόσιας διοίκησης σε όρους αύξησης της αποδοτικότητας, βελτίωσης της διαχείρισης, προώθησης της διαφάνειας και της αντικειμενικότητας, καλύτερης κατανομής και αξιοποίησης των ανθρώπινων πόρων, ευελιξίας κ.ά. είναι αδιαμφισβήτητα. Είναι σημαντικό ο εκάστοτε σχεδιασμός και η υλοποίηση της ψηφιακής μετάβασης του δημοσίου τομέα να στηρίζεται σε ένα συνολικό μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχέδιο που να μειώνει τη γραφειοκρατία, να είναι φιλική προς τους χρήστες, να διέπεται από διαλειτουργικότητα, να παρέχει ανοικτά δεδομένα προς ελεύθερη δημόσια χρήση και στις περιπτώσεις που στο πεδίο εφαρμογής της δύνανται να εμπίπτουν πολλοί φορείς του δημοσίου να λαμβάνεται αυτό υπόψη προκειμένου να αποφεύγεται η υλοποίηση διαφόρων ψηφιακών έργων που να καλύπτουν παρόμοιες ανάγκες.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να βελτιώσει τη συνολική του επιχειρησιακή απόδοση αλλά και να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της σύγχρονης ψηφιακής εποχής αποφάσισε να αναβαθμίσει τις διαδικασίες που σχετίζονται με τη διαχείριση τεχνικών του έργων και πόρων μέσω ενός έργου με το τίτλο: «Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Τεχνικών Έργων και Πόρων (ΟΠΣΔΤΕΠ) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών». Το εν λόγω έργο εντάχθηκε το Μάρτιο του 2023 για χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025. Το σύστημα Διαχείρισης Τεχνικών έργων και Πόρων αποτελεί τον κορμό του έργου που θα υλοποιηθεί για να υποστηρίξει την εισαγωγή της ολιστικής προσέγγισης 360ο στη διαχείριση των έργων του Υπουργείου. Το σύστημα θα συγκεντρώνει όλη την πληροφορία, το ιστορικό και την τεκμηρίωση του κάθε έργου και των υπο-έργων του σε αναλυτική ιεραρχική δομή έργων, υπο-έργων και επιμέρους εργασιών κατά τα στάδια μελέτης, δημοπράτησης, ανάθεσης και παραλαβής τους αλλά και αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων. Παράλληλα, το ΟΠΣΔΤΕΠ θα περιλαμβάνει τα εξής ενσωματωμένα υποσυστήματα: 1. Στρατηγικού Σχεδιασμού Έργων, 2. Διαχείρισης Διαγωνισμών, 3. Διαχείρισης Συμβάσεων και Διαχείρισης Αλλαγών, 4. Πρόσβασης Εργολάβων, Μελετητών και Συμβούλων, 5. Διαχείρισης Περιουσιακών Στοιχείων, 6. Διαχείρισης Κινδύνων, 7. Διαχείρισης Εγγράφων, Υποθέσεων και Ροής Εργασιών, 8. Διαχείρισης Κόστους, 9. Διαχείρισης Χρονοδιαγράμματος, 10. Επιχειρηματικής Ευφυίας και Στατιστικής Ανάλυσης (BusinessIntelligence&Analytics), 11. Διαχείρισης Γεωχωρικών Δεδομένων (GIS), 12. Διαχείρισης Μοντέλων (BIMViewer) και 13. Διαλειτουργικότητας και Προγραμματιστικών Διεπαφών (ΑPI).
Κατόπιν, τον Απρίλιο του 2023 εγκρίθηκαν η δέσμευση της πίστωσης και η διενέργεια διαγωνισμού με ανοικτή διαδικασία και κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, ορίστηκε η Διεύθυνση Διαγωνισμών Δημοσίων Συμβάσεων (Δ11) του Υπουργείου Υποδομών ως Αναθέτουσα Αρχή, εγκρίθηκε και δημοσιεύτηκε η Διακήρυξη και τα Παραρτήματα του διαγωνισμού για την ανάθεση υλοποίησης της δημόσιας σύμβασης. Η 6η Ιουνίου 2023 ορίστηκε ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών κατά την οποία υπεβλήθη μοναδική προσφορά από την ένωση οικονομικών φορέων «Netcompany – Intrasoft S.A. & MODUS A.E.». Τον Οκτώβριο του 2023 έγινε η κατακύρωση και η ανάθεση του έργου στην ως άνω ένωση οικονομικών φορέων και τον Ιανουάριο του 2024 έγινε η σύναψη της σύμβασης διάρκειας 27 μηνών από την ημερομηνία υπογραφής της. Η συνολική μέγιστη εκτιμώμενη αξία της σύμβασης συμπεριλαμβανομένων και των δικαιωμάτων προαίρεσης ανέρχεται στο ποσό των 14.250.000 € μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.
Η παρακολούθηση της εκτέλεσης της σύμβασης και η διοίκηση αυτής διενεργείται από Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής (ΕΠΠ) που ορίζεται με απόφαση της αναθέτουσας αρχής Δ11. Στη διακήρυξη προβλέπονται έξι φάσεις υλοποίησης της σύμβασης με τα αντίστοιχα χρονοδιαγράμματα και τα παραδοτέα που πρέπει να παρακολουθούνται. Τέλος Μαΐου εκπνέει η Φάση 1: Μελέτη Εφαρμογής κατά την οποία ο Ανάδοχος θα πρέπει να έχει καταρτίσει το πλάνο υλοποίησης του έργου, αποσαφηνίζοντας όλες τις πτυχές του και οριστικοποιώντας τις προδιαγραφές καθώς και το περιεχόμενο των υπηρεσιών που θα παρέχει. Επιπλέον, θα προσδιορίσει λεπτομερώς τις απαιτήσεις διαλειτουργικότητας και ασφάλειας του πληροφοριακού συστήματος. Ως παραδοτέα αυτής της πρώτης φάσης προβλέφθηκαν τα Π1: πλάνο υλοποίησης έργου, Π2: μελέτη εφαρμογής – ανάλυση απαιτήσεων και Π3: μελέτη ασφαλείας.
Εκ παραλλήλου, το Μάϊο του 2024, με διαπιστωτική πράξη αλλά και απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών διαπιστώθηκαν η ολοκλήρωση και η έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας ενός άλλου πληροφοριακού συστήματος με τίτλο Ηλεκτρονικό Μητρώο Συντελεστών Παραγωγής Δημόσιων και Ιδιωτικών Έργων, Μελετών, Τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών (ΟΠΣ ΜΗ.Τ.Ε.) και ρυθμίστηκαν τεχνικά ζητήματα που αφορούν στη χρήση του. Συνοπτικά, το ΟΠΣ ΜΗΤΕ διαθέτει Υποσύστημα Έργων και Εμπειρίας, στο οποίο θα καταχωρούνται, από εξουσιοδοτημένους χρήστες των Αναθετουσών Αρχών, Προϊστάμενων Αρχών και Διευθυνουσών Υπηρεσιών Υπουργείων και Δήμων, τα στοιχεία τόσο των Έργων σε όλα τα στάδια, ήτοι της: μελέτης, δημοπράτησης, ανάθεσης, υλοποίησης και παραλαβής όσο και των εμπλεκόμενων φυσικών και νομικών προσώπων (Κατασκευαστές, Μελετητές, Εργοληπτικές Επιχειρήσεις, Μελετητικές Επιχειρήσεις, Επιχειρήσεις Συμβούλων) αναφορικά με τα πτυχία, εμπειρία τους κ.ά. Βέβαια, και παρά τις σχετικές εκδοθείσες υπουργικές αποφάσεις πληροφορούμαστε τη μη ορθή λειτουργία του ΟΠΣ ΜΗΤΕ. Ομοίως, και στη διαγωνιστική διαδικασία για το ΟΠΣ ΜΗ.Τ.Ε. υποβλήθηκε μία μόνο προσφορά από την ένωση οικονομικών φορέων «WIND ΕΛΛΑΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ – ΠΡΑΪΟΡΙΤΙ ΚΟΥΟΛΙΤΙ ΚΟΝΣΑΛΤΑΝΤΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ».
Με δεδομένα τα ανωτέρω και ότι: πρώτον: το έργο ΟΠΣΔΤΕΠ είναι σημαντικό να υλοποιηθεί χωρίς καθυστερήσεις και προβλήματα, δεύτερον: η διαχείριση τεχνικών έργων αφορά εν γένει το Δημόσιο, τους Ο.Τ.Α. κ.ά., τρίτον: υφίσταται σχετική πρόβλεψη υποσυστήματος ΒΙΜ στο ΟΠΣΔΤΕΠ εκ παραλλήλου με την Εθνική Στρατηγική και Οδικός Χάρτης για την εφαρμογή του ΒΙΜ τέταρτον: κρίνεται ως μείζονος σημασίας τα δύο συστήματα ΟΠΣΔΤΕΠ και ΟΠΣΜΗΤΕ να σχετίζονται μεταξύ τους μέσω διαλειτουργικότητας και διεπαφών για ενημέρωση και επικαιροποίηση της σημαντικής κοινής βάσης δεδομένων τους και πέμπτον: η ανοικτή διάθεση, η επαναχρησιμοποίηση και η μέγιστη αξιοποίηση των δεδομένων του Δημόσιου Τομέα συνιστά προτεραιότητα κάθε δημοκρατικά ευνομούμενης πολιτείας ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:
1. Με «κακό» προηγούμενο την υποβολή μίας και μοναδικής προσφοράς στη διαγωνιστική διαδικασία του ΟΠΣ ΜΗΤΕ πώς εξηγείται η κατάθεση επίσης μίας και μοναδικής προσφοράς στη διαγωνιστική διαδικασία για το έργο με το τίτλο: «Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Τεχνικών Έργων και Πόρων (ΟΠΣΔΤΕΠ) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών»;
2. Έχει ολοκληρωθεί και παραδοθεί η Μελέτη Εφαρμογής της Ανάλυσης Απαιτήσεων για όλα τα υποσυστήματα του ΟΠΣΔΤΕΠ (Φάση 1);
3. Για ποιο λόγο δε σχεδιάστηκε και προκηρύχθηκε ένα έργο ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης τεχνικών έργων που να αφορά στο σύνολο του δημοσίου και των ΟΤΑ;
4. Το ΟΠΣΔΤΕΠ θα αποτελέσει και το πληροφοριακό σύστημα, ενδεχομένως με κάποια παραμετροποίησή του, για την εφαρμογή της εθνικής στρατηγικής για την εφαρμογή του ΒΙΜ ή προτίθεστε να συμβασιοποιήσετε εκ νέου άλλο έργο;
5. Έχει προβλεφθεί η διαλειτουργικότητα των ΟΠΣΔΤΕΠ με το ΟΠΣ ΜΗΤΕ προκειμένου για τα ίδια στοιχεία να μην απαιτείται πολλαπλή καταχώρηση;
6. Σε πόσα και ποια από τα στοιχεία/δεδομένα/πληροφορίες του ΟΠΔΤΕΠ η διάθεσή τους πρόκειται να είναι ανοικτή;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Καραμέρος Γιώργος
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Γαβρήλος Γιώργος
Δούρου Ειρήνη (Ρένα)
Καλαματιανός Διονύσης
Κασιμάτη Νίνα
Λινού Αθηνά
Μάλαμα Κυριακή
Μεικόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κώνσταντίνος
Παπαηλιού Γιώργος
Παναγιωτόπουλος Ανδρέας
Παππάς Πέτρος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Σαρακιώτης Ιωάννης
Χρηστίδου Ραλλία